Det er den største designændring i 10 år, og en ændring, som vi bestemt ikke har taget let på. Den afspejler også de prioriteter, vi har i Instagram.
Sådan lyder det fra danske Jesper Brunhøj Olsen, der er Head of Industry, Global Clients, hos Facebook, der ejer Instagram til Markedsføring.
Helt konkret handler det om, at Instagram har tilføjet to nye faner, Reels og Shop, til startskærmen. Dermed sætter Instagram endnu mere ind på, at blive en af de største e-handelsplatforme. Designændringerne gør, at brugerne får lettere og hurtigere adgang til “Reels”, et kort videoformat og altså adgang Instagrams shopping-del.
Jesper Brunhøj fortæller:
“Shopping har lige fra begyndelsen været en vigtig del af Instagram, men nu gør vi det endnu lettere og enkelt for brugerne.”
Mellem linjerne handler det selvfølgelig i høj grad om, at skabe en alternativ indtægtskilde til de annoncer, der i dag udgør langt størstedelen af Facebooks omsætning i følge Markedsføring.
Corona spiller ind!
Ifølge Jesper Brunhøj Olsen er arbejdet med det nye design blevet accelereret pga. Coronavirussen:
“Den har sat yderligere fart på digitaliseringen, og vi har set endnu større forbrug af online-content på tværs af vores formater i perioden. Det er med til at understrege vigtigheden af, at virksomheder får skabt friktionsfri oplevelser for kunderne i dag. Jeg mener, det i dag bør være en integreret del af enhver marketingstrategi. For os giver det sig udslag i, at Instagram længe har været et sted, hvor brugere har opdaget nye produkter og services. Faktisk følger over 90 procent af Instagram-brugerne i dag en virksomhed. Vi har nu gjort det endnu lettere for dem at opdage og købe disse virksomheders produkter.”
I næste uges nyhedsbrev har dontt.dk en gennemgang og “anmeldelse” af de nye ting. Du tilmelder dig gratis her.