Det hollandske tøjbrand, LABFRESH, med stærke rødder fra Danmark, har haft et godt 2022. Efter blandt andet at åbne fysisk butik i København, har LABFRESH både haft vækst i omsætning og overskud. Det viser deres regnskab for 2022. Men ambitionerne stopper ikke der. I 2023 er der indtil videre ramt en organisk vækst på 97 %.
For at understøtte væksten har virksomheden valgt at udstede nye aktier i virksomheden via crowdfunding.

Allerede på dag nr. 1 var 100 % af målsætningen nået. Det fortæller Kasper Brandi, medstifter af LABFRESH til dontt.dk)

Kasper, først og fremmest. Hvad betyder det konkret, når I udsteder nye andele af virksomheden? Det er jo stadig Lotte og dig, der bestemmer.

“Helt konkret betyder det, at vi sælger op til 17 % af vores virksomhed for 15 mio. kroner. Alle midler går ubeskåret til virksomheden, da Lotte og jeg ikke er interesserede i at sælge vores egne aktier. Der er kun 1 aktie-klasse og ingen præferenceaktier, så det betyder, at vi allesammen er ligestillede. Det er vores 7. crowdfunding-kampagne, siden vi startede firmaet for 6 år siden. Vi elsker det.”


LABFRESH

Om LABFRESH:

LABFRESH laver teknologisk herretøj, der er lugt- og pletafvisende og fremstillet af genanvendte materialer. LABFRESH har i dag kunder i 98 lande, butikker i København og Amsterdam, og er ejet af det dansk-hollandske par Lotte og Kasper Brandi.

LABFRESH

Butikken i København


Kan du sige noget om, hvordan det er blevet modtaget?

“På dag 1 rejste vi knap 5 mio. kr., så vi er er meget stolte og tilfredse. Generelt er appetitten større i Hollland, England og Tyskland end i Danmark. Kampagnen kører op til 30 dage.”

Hvorfor tror du, at Holland er foran os på det punkt?

“Lovgivning. Det er bogstavelig talt ulovligt for et dansk anpartsselskab at udstede aktier til privatpersoner. Både investeringer og beskatning er besværligt og uigennemskueligt i Danmark. I Amsterdam, hvor jeg bor, er der fx hundredevis af restauranter, vinbarer og butikker, der er blevet finansieret 100 % af naboerne. Jeg har selv investeret i en lokal bar og restaurant, fordi jeg ville elske at have de steder i gåafstand fra mit hus. Jeg tror på, at crowdfunding vil eksplodere i Danmark efter Iværksætterpakken og nå et niveau sammenligneligt med Holland og England.”

Hvad er det, at pengene skal bruges til?

“Større fokus på Tyskland og England samt flere butikker, da de er fantastiske for både vores brand og vores profitabilitet. For en online-mand som jeg var det en hård erkendelse, men det er egentlig ret simpelt. Vi bruger 25 % af online-omsætningen på marketing og logistik. Huslejen i vores butikker er under 15 % af deres omsætning. Så dem skal vi have flere af. 

En ting, vi ikke skal bruge så mange penge på, er produktudvikling. Vi er så heldige at have modtaget nok forskningslegater til at finansiere 80 % af vores omkostninger på det område. Alle midler er fra EU-fonde, det er virkelig en stor fordel!” 

Huslejen i vores butikker er under 15 % af deres omsætning. Så dem skal vi have flere af.

I taler meget om jeres teknologi. Hvor vigtig er den?

“Det er et godt spørgsmål. Uden vores teknologi kan jeg ikke se, hvordan vi kan have et særlig stort positivt impact på planeten. Vores forretningsmodel er, at vi tester alverdens nye teknologier non-stop og tester dem hurtigere end noget andet modehus via vores community. Vi er med til at gøre nye teknologier markedsklare, og det er i vores øjne den mest effektive måde at gøre modeindustrien mindre beskidt på. Det handler ikke om patenter, men blot om at investere nok tid og ressourcer. 

Når det angår vores kunder, så er det primært mindre svedpletter og lugt, der topper listen, når vi spørger om deres favorit-features.”

Og det meget oplagte spørgsmål for os. Hvordan går jeres butik i København?

“Vi er ret vilde med det. Ikke alle måneder har været profitable. Januar og februar er kedelige måneder, og huslejen er et betydeligt årligt millionbeløb. Men det var heller ikke forventningen, da vi jo lige er startet. Købmagergade er ved at blive en hot gade med nye flotte flagship stores fra Nike, Shaping New Tomorrow, Matas, og naturligvis os. Det har også gode synergier, at vi har åbnet kontor ovenpå butikken, så vores kundeservice og marketing-team kan være tæt på kunderne og suge en masse viden ud af vores fantastiske retail-team.”

Vi vil løbende følge LABFRESH her på dontt.dk, ligesom vi vil tale med danske politikere om mulighederne for crowfunding i Danmark.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.