Den erfarne kreative og marketingmand Bastian Lind har skrevet en bog til iværksættende mennesker, der vil lykkes i et felt, hvor kreativitet og kommercielle krav ofte støder sammen. Med over 20 års erfaring indenfor reklame og marketing – både på den kreative side og i virksomheder, hvor det kommercielle stod forrest – deler han i “Can you make the logo bigger?” sine erfaringer, værktøjer og personlige anekdoter.
Bogen giver et unikt indblik i, hvordan man undgår de fejl, Lind selv har mødt i sin karriere. I den forbindelse fik vi en snak med ham om bogen, modtagelsen og et par gode råd.
Den er især for dem, der lever af deres kreativitet
Bastian, det første oplagte spørgsmål: Hvad var din motivation for at skrive ‘Can you make the logo bigger?’
“Da jeg startede min karriere som kreativ, var der mange spørgsmål og få svar om alt det kommercielle. Alt fra, hvordan man fik styr på det med at finde nye kunder og planlægge projekterne, til at få forretningen til at løbe rundt.
Kort sagt har jeg skrevet bogen, jeg ville ønske, jeg selv havde haft dengang, da jeg startede som selvstændig ung designer og selv kunne vælge tid og sted for mit arbejde og realisere mine egne ideer og projekter. Så det har hele vejen igennem været en stor motivation at kunne give noget videre og gøre lidt gavn derude. Tænk, hvis jeg kunne hjælpe nogen, så de slipper for at lave bare nogle af de fejl, som jeg har været igennem de sidste 20 år.”
Hvem er bogen skrevet til/for?
“Den er især for dem, der lever af deres kreativitet og gerne vil starte op som selvstændige.”
Er kreativitet og kommercielle krav modstridende?
Hvilke færdigheder synes du er vigtigst at udvikle for at navigere i både kreative og kommercielle verdener?
“Nysgerrighed. Frem for at tro, man har alle svarene, sætte farten lidt ned og interessere sig for dem, der har været i virksomheden længe – dem der har udviklet produkterne og dem, der har kontakten med kunderne.
Det giver en grundlæggende forståelse af, hvad der får forretningen til at løbe rundt, og det gør underværker for at skabe tekst og billeder, der virker.”
Det er et stort spørgsmål. Men ser du kreativitet og kommercielle krav som modstridende?
“Det tror jeg, de hurtigt kan blive, og historisk er der også blevet bygget siloer op imellem disciplinerne. I større forretninger er det jo naturligt at dele rollerne, og vi skal ikke alle kunne alting. I mindre størrelser kan det være en konkurrencefordel.
Erfaring siger mig dog, at hvis man er nysgerrig på at forstå begge krav, opnås der også en større forretningsmæssig værdi og mere effektive projekter. Typisk også en større glæde i projekterne som kreativ. At man ved, hvad man bidrager med og hvorfor.
Jeg har selv dyrket begge dele ret intenst, først som designer og derefter som senior management-konsulent. Jeg synes, jeg endelig har fundet en stor glæde i at få det kreative OG det kommercielle til at spille sammen – forstå forretningen og KPI’erne, men også kunne forstå den kreative proces og give plads til den.”
Bogen blev udgivet i fredags. Hvilke reaktioner har du fået på bogen?
“Jeg må ærligt indrømme, at jeg har været ret overvældet over opbakningen. Bare det, at projektet gik live, udløste bunker af beskeder, og der dukkede over 50 op til receptionen. Der er solgt rigtig mange bøger. Flere af de kreative institutioner i landet har bestilt bogen, og til min store glæde er en ret pæn andel af bogsalget til folk, jeg slet ikke kender. Jeg håber, det er et godt tegn på, at jeg har ramt noget, folk forstår og kan bruge i deres kreative forretning.
En af dem, der har læst bogen, er Morten Kjær, Creative Director i Wåtson og tidligere kreativ direktør i IKEA Global. Han skriver i sit forord til bogen: “Uanset om du lige er begyndt din rejse, eller har været i gang i mange år, er der en lektie at lære på hver side.” Og det håber jeg selvfølgelig, bogen lever op til.”
Hvem er du selv inspireret af?
“Jeg læser og lytter til alt muligt, jeg elsker at lytte til ‘How I Built This’ af Guy Raz, om alle mulige skøre virksomheder, hvordan de er startet, og hvad de skulle igennem. Det er rart at vide, at der ikke er en “rigtig” eller forkert måde at gøre tingene på, det handler om at prøve en masse, lære en masse.
På den store klinge synes jeg, det er vanvittigt inspirerende, at arkitekten Frank Gehry nu er 95 år gammel og stadig er aktiv i sit arbejde med at gøre verden til et smukkere sted med sine bygninger. Det synes jeg er værd at stræbe efter i sit arbejde – at man kan blive ved, og at det ikke er en sprint mod målstregen, for så at kunne smide sig i lænestolen.”
Forrest i køen?
Hvordan ser du den kreative branche udvikle sig i de næste fem år – og hvilke råd ville du give nye kreatører?
“Der kommer til at ske rigtig meget. Vi er i en tid, hvor alle kan trykke på et par knapper og skabe en tekst, et billede eller en film. Så som kreative skal vi finde en ny plads i økosystemet. Vi skal være dygtige til at knytte det emotionelle til forretningen og bygge relationer.
Jeg tror, dem der kommer til at stå forrest i køen, er dem, der både forstår virksomheden, men også menneskerne, som budskabet og billederne skal påvirke.”
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.