🇪🇺 For our international readers: Read this article in English here.
Bareen har på få år taget turen fra at være en lille, nichefokuseret webshop med én enkel t-shirt på “hylden” til at stå som et etableret dansk modebrand med både lifestyle- og sportskollektioner.
Denne uge markerer et nyt skridt i rejsen: lanceringen af deres nyeste sportskollektion, skabt til alt fra dedikerede atleter til hverdagsmotionister.
Men sportskollektionen er kun en del af historien.
Bareen har i de seneste år bevæget sig ud af det digitale og ind i mere end 55 fysiske butikker over hele landet.
Samtidig vokser ambitionerne om at indtage nye markeder – med Holland og Belgien i kikkerten.
Vi har talt med Stephanie Bendixen Vollquartz, PR, Brand Activation & Community Manager hos Bareen, om tankerne bag den nye kollektion, brandets udvikling og deres internationale drømme.

"Målet er, at Danmark ikke skal være det største marked, men det kræver, at vi får hul igennem både gennem nye, internationale b2b-partnere og fortsætter vores online vækst i et kompetitivt marked."

Stephanie Bendixen Vollquartz (tv.)
Stephanie, I lancerede jeres nye sportskollektion i denne uge. Hvad er tankerne bag den?
“Optimering af det som vi allerede laver. Vi stræber efter konstant at forbedre vores produkter, samtidig med, at det skal matche med vores DNA. Clean designs, simpel farvepalette og tøj til alle slags atleteter og livsstils motionister. Vi laver tøj som vi selv gerne vil træne i.”
I siger, at kollektionen er teknisk og stilren. Kan du ikke fortælle os, hvad der ligger bag ordet “teknisk”?
“Vores tøj var i starten mest af alt et sporty design af vores lifestyle designs – nu begynder vi virkelig at fokusere på funktionalitet og detaljerne, der gør en forskel på hvad end sport du bruger det til.
Tøjet tapper altså ind i sporten markant mere end blot i udtryk, men også i selve de tekniske aspekter af vores nye styles. Eksempel herpå er lommer til gear og gels, et endnu større fokus på fabrics og design med henblik på performance – eksempel her er vores race-styles som split shorts og tank-singlet.”
"I dag er vi et brand som favner bredt med både lifestyle tøj og sportstøj"

Hvordan er kollektionen blevet modtaget?
“Godt! Vi er meget glade for, hvordan forskellige communities tager vores tøj til selv, da der er nogle legacy brands som længe har domineret flere sportsgrene. Samtidig ser vi en generel stor vækst i salget af vores sportstøj, hvilket jo er kærkomment.”
Det er nogle år siden, at I “kun” var en simpel t-shirt. Hvordan vil I selv beskrive jer som brand i dag?
“I dag er vi et brand som favner bredt med både lifestyle tøj og sportstøj – vi er simpelthen gået fra at være en nichefokuseret e-commerce til et decideret fashionbrand.
Vi fokuserer på at lave silhouetter, der ikke er baseret på kortsigtede trends, samtidig med at kvaliteten er det altoverskyggende i alt vi laver: Fra materialer og bearbejdning af produkterne til kundeoplevelsen hele vejen rundt. Bareen skal stå for kvalitet uanset om det er sportstøj, en hættetrøje eller en t-shirt, du køber i vores biks.”
"Der er ingen tvivl om at fysisk detailhandel stadig har sin plads i markedet"
I startede som 100% online – men er nu at finde i mere end 55 butikker i Danmark. Hvilke tanker og erfaringer ligger bag det skift?
“Vores ambition er selvfølgelig at dele vores brand med så mange mennesker som muligt, og her kan onlinesalget kun tage os så langt. Der er ingen tvivl om at fysisk detailhandel stadig har sin plads i markedet, og derfor så vi det som en kæmpe mulighed at entrere via wholesalepartnere. Du kender det selv, man står i den fysiske butik og tjekker samtidig Instagram, hjemmesiden og Trustpilot for anmeldelser – omvendt tjekker du også åbningstiderne på onlineshoppen, fordi du gerne vil prøve bukserne på fysisk inden du køber.
Den holistiske oplevelse skaber den bedste kunderejse, og det er det vigtigste – og her har vi stærke partnere, som kan hjælpe os med at være til stede i hele landet. Vi havde brugt 8 år på at etablere et brand, så efterspørgslen var opbygget fra start af – derfor har vi også oplevet en rigtig fornuftig efterspørgsel fra dag ét hos vores partnere, hvilket jo er rigtig dejligt at opleve.”
Hvad er ambitionerne for udlandet? Hvilke markeder ser I som oplagte – og hvorfor?
“Ambitionerne er store. Vi tror på, at vores koncept kan bære at skalere til udlandet, men det er selvfølgelig lettere sagt end gjort for at få det til at ske. Lige nu ser vi potentiale i markeder som ligner danskerne kulturelt, blandt andet Holland og Belgien.
Målet er, at Danmark ikke skal være det største marked, men det kræver, at vi får hul igennem både gennem nye, internationale b2b-partnere og fortsætter vores online vækst i et kompetitivt marked. Vi glæder os til at se, hvor Bareen står om nogle år.”
WEEKLY BRIEF
Kultur, business & inspiration – direkte fra København til din inbox. Allerede 55.500+ på listen.
Vi sender ud 1 gang om ugen!