Kalenderbladet siger snart 2018, og det danske sneakerbrand ARKK Copenhagen er klar til, at skrive næste kapitel.
I sidste uge lancerede man ny amerikansk webshop.

Men når man snakker med CEO og medstifter Thomas Refdahl, så har det aldrig været et spørgsmål om man skal, men mere “hvornår”.

”USA er moderlandet for sneakerkulturen, som vi kender den i dag,” siger han og tilføjer til Fashion Forum:

”USA er i rene tal verdens største marked for sneakers med cirka 40 procent af den globale omsætning. De to ting kombineret er de primære årsager til, at USA er så vigtig for vores virksomhed og for ARKK Copenhagen som brand – der skal man simpelthen være.”

Thomas fortæller videre:

”Det har været vigtigt for os at teste vores forretningsmodel og produkter af. Vi mener nu, at vi er klar – vi har organisationen, systemerne, samarbejdspartnerne, marketing og PR, og ikke mindst produkterne til at gøre det,” siger direktøren.

Men det er ikke kun et spørgsmål om timing. At udvide forretningen til USA kræver også en del praktiske forberedelser, for et brand, der holder til på den anden side af Atlanten.

”Det er klart, at åbningen af vores amerikanske webshop har krævet store forberedelser, alt fra fastsættelse af priser, systemintegration med vores amerikanske lager i Chicago, finde den rigtige leveringsservice og forhandle aftaler og priser med disse, nye forhandlerbetingelser, der sørger for vi ikke bliver sagsøgt, til momsregler, toldregler, betalingsløsninger og så videre,” siger Thomas Refdahl om det stykke arbejde, der har ligget forud for deres nye satsning.

Vi har stadig kontrollen.
Thomas Refdahl:
”Vi har haft et mål om, at vores indgang i USA skulle være 100 procent på vores præmisser, styret af hovedkontoret i København, så vi kunne være helt sikre på at vores amerikanske eksponering blev præcis, som vi ville have det. Hvis man starter i et marked gennem en distribuerende partner kan man ikke selv styre, hvordan partneren agerer på vegne af dit brand fra dag til dag, når han eller hun er ude og sælge dit produkt ind til butikkerne,” siger han og uddyber:

”Vi har et rigtig stærkt samarbejde med alle vores globale partnere, mange er blevet personlige venner, men uagtet er det i sidste ende dem, der udfører arbejdet på gulvet, og man har ikke fuld kontrol,” 

Men ARKK Copenhagen har også noget at have de store planer i. I forrige måned kunne de to venner og stiftere Kasper Rasmussen og Thomas Refdahl fortælle, at man har femdobbelt sin bundlinie og kommer ud med et kæmpe millionoverskud. Læs artikel her. 

Øverste billede: Designer Amanda Lilholt, som er med i Arkk Copenhagens seneste brandstory. Se mere her.