Samtale med Amalie Othilia Brandi Mikkelsen i serien “Creators”.

Amalie Othilia Brandi Mikkelsen er kvinden bag det nye tøjmærke Malie, som hun har startet med sin mand i Indien. Brandet er en sjælden set kobling, som markedet allerede har taget godt i mod. Selv beskriver de det som “…combining two contrasting cultures from an apparel perspective; the Indian heritage craftsmanship of textile and embroidery with the easy-to-wear mentality of Scandinavian fashion.”

Med til historien hører også, at Amalie er datter af grundlæggeren af Day Birger ét Mikkelsen, hvor hendes mor var ansvarlig for den kreative proces.

I dag kan du komme tættere på Amalie Othilia Brandi Mikkelsen, som er er ugens creator på dontt.dk

Denne artikel er en del af vores serie "creators".

Det er udvalgte folk der inspirerer og har modet til at gøre en forskel.

Hvem er Amalie?

“Jeg er født og opvokset i Danmark, tog til Paris, da jeg var 18 efter gymnasiet for at lære sproget på klassisk sabbatår manér og endte med at blive der i tre år på Parsons Paris, hvor jeg læste Design Management. Det tog mig videre til New York i to år, hvor jeg fortsatte mit studie i Design Management på Parsons New School of Design og arbejdede med forskellige fashionvirksomheder, mens jeg studerede, blandt andet Proenza Schoulder og The Webster.”

.. og hvis du kort skal beskrive hvad Malie er? 

“Malie er et æstetisk udtryk af at kombinere Indisk håndværk indenfor tekstil, vævning og broderi med et mere komfortabelt Skandinavisk formsprog.”

Hvordan opstod ideen til ’Malie? 

Idéen til ’Malie opstod efter min familie solgte vores virksomhed DAY Birger et Mikkelsen i 2019 som jeg var involveret i og jeg ønskede derefter at forfølge min egen design vision. Jeg så potentiale i det Indiske marked da min mand og partner i  ’Malie Karandeep er fra New Delhi, Indien. Efter vi blev gift i februar 2020 så tog Corona pandemien alvorlig fat og vi havde ikke mulighed for at komme tilbage til vores lejlighed i London. Da vi allerede havde startet vores ’Malie business plan og strategi på plads, var det et oplagt tidspunkt at starte med en masse tid på hånden da der var udgangsforbud i Delhi på det tidspunkt.

Hvordan er det at arbejde med et helt nyt brand nu? 

Det er utrolig spændende proces at arbejde med et helt nyt brand, men også utrolig nervepirrende at opererer ud fra et helt nyt marked som jeg ikke har meget erfaring med. Men vi lærer noget nyt hver dag og vi er heldigvis blev velmodtaget siden vi har åbnet vores online døre.

Beskriv tøjet/universet omkring ’Malie?

“Et ønske om at formidle vores interesse for det håndværk, der ligger bag den måde man laver stof, forskellige vævninger og broderier i Indien. Dog bliver disse teknikker ofte brugt her på tøj, som kun kan bruges i ”Indiske sammenhænge” og ikke i vestlige silhuetter. Jeg mener, at det manglede i markedet her, da Indien er blevet utrolig moderniseret over de sidste årtier, og mange kvinder lever et moderne liv, hvor komfort er vigtigt for dem, samtidig med at de ønsker at udtrykke dem selv og deres personlige stil med det, de har på.

Vi har utrolig meget respekt for, hvordan hvert stykke tøj er blevet lavet, vi sidder ikke på et kontor langt væk, men lige der hvor vores tøj bliver syet. Alle materialer er valgt med omhu, vi producerer kun i meget små mængder og så bæredygtigt som muligt, et utrolig vigtigt element i en industri som ofte er kritiseret for at overproducere.

Universet i sig selv fra et æstetisk perspektiv er meget farverigt, vi introducerer forskellige former for naturlige stoffer (ingen syntetiske materialer), som ikke kun er smukke at se på, men også utrolig behagelige at have på. Overordnet er vores filosofi at kombinere disse forskellige slags håndværk indenfor tekstil og broderi her med den skandinaviske ”easy-to-wear” mentalitet i mode, hvor det skal være anvendeligt samtidig med, at det skal være stylish.”

Hvad er ambitionerne med ´Malie? 

“Vores ambitioner med ´Malie er at få etableret et indisk ready-to-wear brand, der giver forbrugeren her en international oplevelse, hvor man rent faktisk køber et indisk produkt.

Indien har utrolig mange talenter indenfor tekstil og mode generelt, men stadig er der mange indiske forbrugere, der ser til Vesten for shopping og branding. Vi vil vi gerne vise, at man ikke nødvendigvis behøver at gå til vestlige brands (og shoppe i udlandet), for at få det en modeinteresseret kvinde her ønsker.”

Hvor er I om 3 år? 

“Vi har forhåbentlig en permanent position i den indiske modeindustri og mulighed for at udvide til Europa og give internationale forbrugere en mulighed for at købe et autentisk bæredygtigt produkt og give dem mulighed for at lære disse forskellige håndværk i Indien bedre – nogle af disse teknikker, vi bruger, kan være dyre at lave som et brand, da de er lavet i hånden, men det bliver nærmest også et slags ”kunstværk”, man kan tage på, sætte pris på og føle sig tilpas i.”

"Vores ambitioner med ´Malie er at få etableret et indisk ready-to-wear brand, der giver forbrugeren en international oplevelse!"

Amalie Othilia Brandi Mikkelsen

BEVIDST VALG

Hvordan ser din hverdag ud? 

“Min hverdag minder nok ikke så meget om andres i Danmark, hvis man går ned i detaljerne, da et liv i Delhi ikke minder meget om et liv i London eller København. Men i det store hele, så tager jeg på kontoret hver morgen, min partner Karandeep og jeg sørger, for at alle vores ordrer bliver pakket på bedste vis og sendt ud til vores kunder. Da vi stadig er midt i en pandemi, så socialiserer vi jo ikke rigtig, så det er godt, at vi heller ikke har tid i disse dage, da vi er fuldt optaget af at få ’Malie på rette vej.”

Hvad glæder du dig allermest til i 2021? 

“Jeg glæder mig allermest til at se min familie og mine venner igen.  Jeg tror, at vi alle kan blive enige om, at denne pandemi har ændret vores liv på mange måder, men når man bor langt væk fra dem, man har kær, så kan det blive svært til tider.”

Hvor får du din inspiration fra?

“Jeg får min inspiration fra alle de utrolig fine markeder, man kan finde her, hvor der er utrolig meget stofinspiration og broderiinspiration fra kvinder, der sidder i landsbyer i Indien og broderer små kunstværker, men også generelt fra tidligere rejser og alle mulige forskellige indtryk, jeg får online i disse dage.”

Har du et forbillede? 

“Mit forbillede er uden tvivl mine forældre, både fra en professionel synsvinkel af det de skabte sammen med DAY Birger et Mikkelsen og også privat da jeg nu selv arbejder sammen med min partner. At starte et nyt brand op i et nyt land jeg ikke har meget kendskab til professionelt, sammen med min mand, ville jeg nok ikke have haft evner til hvis jeg ikke var vokset op med nogle forældre der selv har en entreprenør mentalitet og går så fint i symbiose både kreativt og som livspartnere.”

CREATORS