Her op til den nye sæson, har Superligaen fået nyt digitalt look. Men hvorfor har Superligaen overhovedet et website, og hvad er tankerne bag det nye fodboldunivers! Vi tog en snak med med Digital Manager fra Superligaen, Casper Heiselberg.

1) Hvorfor har Alka Superligaen overhovedet en hjemmeside? Får fans ikke deres nyheder igennem klubberne?
Det er faktisk et supergodt spørgsmål, som jeg igennem det sidste halvandet år har stillet mig selv flere gange.
Kendskabsgraden og dækningen af klubberne og ligaen er jo i forvejen virkelig høj, samtidig med at medielandskabet er stærkt besat af en række fremragende aktører  i form af TV, aviser, webmedier og fangrupper. Og så er der, som du siger, klubberne, der også selv producerer en masse content på daglig basis og som vi jo også skal støtte op om.

Derfor har netop dette spørgsmål været det helt store mantra i hele projektet. Skal det overhovedet kunne noget udover at vise stillingen og kampprogrammet?

For at vise det fuldstændig modsatte eksempel af vores situation, så var jeg for fornyelig på besøg hos Major League Soccers digitale afdeling i New York. Her producerer de selv over 400 artikler og videoklip i en almindelige spillerunde. Men det påkræver deres position i deres medielandskab, hvor ingen ville skrive om sporten hvis ikke de selv gjorde.

I de sidste par år har vi haft et simpelt, men velfungerende websites med ligastilling, kampprogram, klubinformation og ikke mindst video highlights fra alle kampe i god kvalitet.

Spørgsmålet var jo så om vi skulle fortsætte med dette koncept, eller forsøge at finde huller i mediebilledet, hvor vi kan løfte Alka Superliga lidt mere. 

Dette mener jeg at vi har fundet gennem et digitalt univers, der skal bringe Alka Superliga op i den digitale Superliga.

2) Kan du fortælle lidt om tankerne bag det nye site?
Som nævnt, så kunne et ligawebsite sådan set være succesfuldt nok ved blot at vise ligastillingen og kampprogrammet, men det nye website skal gerne sætte en tyk streg under at vi er den mest interessante sportsturnering i Danmark – også digitalt. Både overfor fansene, men også overfor klubberne, hvor vi har genudviklet nye klubværktøjer til brug i turneringen.

Det gamle website lå på en 6 år gammel platform, så først og fremmest, så har vi udviklet en ny motor bag.
Rent indholdsmæssigt, så har vi identificeret 4 områder, som vi vil fokusere på.
Det ene var som sagt givet på forhånd. Vi skal fortælle om den aktuelle turnering som man forventer at finde på et ligawebsite i form af resultater, stillinger og videohighlights.

Dernæst oplevede vi især fra fansene et ønske om meget mere dybdegående data fra kampene.  Her snakker vi data helt ned på punkter som spillerens hastighed, distance løbet i kampe og hvor i målet, bolden gik ind.

Som det tredje område, så vil vi dyrke nostalgien i Alka Superligaens historie. Ligaen fejrer i år sit 25. jubilæum, så der er en del at lege med, samtidig med at ligaen står overfor en af de største ændringer nogensinde når den til sommer udvides til 14 klubber og får et slutspil, som jeg personligt selv glæder mig meget til at følge.

Til sidst, så skal det nye website være den bærende platform i vores initiativer på sociale medier, hvor vi i øjeblikket er tilstede på Facebook  Twitter og Instagram i tillæg til de 12 klubbers egne kanaler, hvor der alene på Facebook er over 630.000 brugere der, akkumuleret set, liket klubbernes sider.

3) Man kan tydeligt se at sitet har fået et markant løft på look, men hvad er der af nyt indhold?
Som sagt, så satte vi os fast på 4 fokusområder, hvilket websitets nye features bærer præg af.
Det som fansene nok allermest vil hæfte sig ved, er at adgangen til den store mængde data, som omfatter alt lige fra hvor i målet scoringen faldt til spillernes hastigheder og distancer. Der bliver mulighed for at dykke ned i spillernes statistik både før, under og efter kampene, hvilket forhåbentlig også bidrager til nye perspektiver i den daglige fodbolddebat rundt om i landet.

Vi kommer ikke til at lave nogen redaktionel dækning af kampene. Det er der mange andre, som er langt bedre til, men vi kommer til at følge op på hver enkelt kamp med højdepunkter – både i form af actionbilleder og videobilleder.

4) Du nævnte også nostalgien.. hvad skal den?
Noget af det vi er dårlige til i Danmark, det er at dyrke vores gamle helte. Og i dansk fodbold findes der masser af helte, men de går hurtigt i glemslen.

Gennem min personlige interesse for især engelsk fodbold, så kan jeg ofte misunde den måde, som man i England hylder sine legender og helte på. 

Når en far tager sin søn med til sin første fodboldkamp i England, så falder den belærende snak automatisk på de gamle helte på vej til stadion. “Kongen af den og den tribune”, “Den krøllede inner-wing”, “ham der afgjorde finalen” osv.

Flere klubber hylder selvfølgelig deres gamle helte, men det kommer sjældent videre end til deres egne fans. Jeg plejer at sige, at selvom du har et tilhørsforhold til FCK, så vil det formentlig fortsat vække nogle minder når du falder over et billede eller en tekst om Ruben Bagger fra Brøndby.

Vi skal være bedre til at dyrke de gamle helte i dag, og det vil websitet også bidrage med igennem historiske tilbageblik fra tid til anden og i flere forskellige former.
 
5) og til sidst, Hvem vinder Superligaen i år? ?
Hehe, det bliver et spændende forår i hvert fald. Både i top og og bund, hvor der vil være ekstra meget fokus på den kommende udvidelse af ligaen.

Hvem der vinder, skal jeg dog ikke gøre mig klog på… Stoppede med at smide penge efter bookmakerne for flere år siden, da jeg indså mine begrænsede egenskaber for det der sker på banen..