Står du i Londons undergrund, gør du det samme som millioner af andre hver dag: Du bipper dit kort. Kreditkort, debitkort – fysisk eller på telefonen. Ind. Ud. Færdig.
Ingen app. Ingen check ud-angst. Ingen saldo. Ingen særskilt løsning. Intet rejsekort, som vi kender det herhjemme.

Derfor er det svært ikke at undre sig: Hvorfor gør vi ikke det samme i København? Hvorfor har vi i Danmark opfundet endnu en app, endnu et kort og endnu et system, når en rejse i sin mest enkle form i virkeligheden bare er en transaktion? Et spørgsmål der er mere relevant end nogensinde, da det nuværende fysiske Rejsekort udfases og lukker i hele Danmark i maj 2026.

Det spørgsmål svarer Rejsekortets CEO nu på.

Tina Hørbye Christensen, CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S, adresserede i sidste uge spørgsmålet i et opslag på LinkedIn. Her forklarer hun, hvorfor man ikke bare erstatter Rejsekortet med en kreditkortløsning.

"De nye checkpunkter er indkøbt, så de teknisk understøtter muligheden”

Rejsekortet

Tina Hørbye Christensen, CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S

Tina Hørbye Christensen fortæller

“Det spørgsmål møder jeg ofte. Mange har prøvet, hvor nemt det er som turist at bruge sit kreditkort direkte i kollektiv transport i udlandet. Og ja, det er nemt. For nogle – særligt voksne med et kreditkort, som ikke har behov for særlige rabatter. Men hvad med børn eller grupper med særlige rabatter, hvor kreditkort ikke kan fungere?

Vi har et ansvar for, at det bliver nemt for alle rejsende hver dag, over hele landet på tværs af alle transportformer.

Det nuværende Rejsekortsystem er teknologisk forældet og dyrt at videreudvikle og drifte. Derfor lukker det i maj 2026 og skal erstattes af nye løsninger.

I arbejdet med at udvikle de nye løsninger satte vi et tydeligt mål:

De skal være nemt og trygt for alle at rejse – ikke kun turister og dem med et kreditkort, men også børn, pendlere, ældre, digitalt usikre og alle uden smartphone.

Vi kortlagde markedet, lærte af andre landes erfaringer, evaluerede nuværende brugeres feedback og gennemførte et pilotprojekt i Nordjylland i tæt dialog med brugerne.

Det arbejde har formet vores to nye løsninger:

Rejsekort-appen, hvor check ind og ud sker på din telefon. Så du ikke skal finde en validator eller være nervøs for at glemme at checke ud. En løsning, fordi størstedelen af de nuværende brugere gerne ville have en digital mulighed.

Basiskortet, et fysisk kort uden behov for smartphone eller kreditkort. Basiskortet lanceres trinvist i 2026 og er til de brugere, som ikke vil eller kan bruge app-løsningen.

Når Rejsekort-appen og Basiskortet er fuldt udrullet, og det nuværende Rejsekort er lukket i maj 2026, vil vi arbejde på muligheden for at kunne anvende kreditkort på de nye gule checkpunkter. De nye checkpunkter er indkøbt, så de teknisk understøtter muligheden, slutter direktøren for rejsekortet.

Måske handler det ikke om teknik

Tina Hørbye Christensen giver et sjældent åbent indblik i tankerne bag fremtidens kollektive transport. Det fortjener respekt.

Men man sidder stadig tilbage med fornemmelsen af, at debatten ikke kun handler om, hvad der kan lade sig gøre – men om, hvor komplekst et system vi accepterer.

I London bipper du bare.
I Danmark skal vi åbenbart lige bygge noget omkring det først.

Billi Bi

Flere artikler som denne?

Hold dig opdateret på de mest spændende historier, tips og interviews.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få det hele direkte i inboxen.

Allerede 55.500+ på listen. Vi sender ud 1 gang om ugen!

Privacy Preference Center