🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.

Endnu engang er København og Tivoli genstand for international opmærksomhed. Denne gang er det det anerkendte medie Monocle – kendt for sin dækning af global kultur, byudvikling og livsstil – som har talt med Tivolis direktør Susanne Mørch Koch om den succes, haven har oplevet under hendes ledelse. I artiklen fortæller hun, hvordan forlystelseshaven midt i hovedstaden fortsat formår at tiltrække rekordmange gæster – hele 182 år efter åbningen.

Især én ting vækker opsigt: Tivolis bevidste fravalg af digitale gimmicks. Det er bemærkelsesværdigt, fordi Tivoli for år tilbage meldte ud, at netop digitalisering og gamification skulle være vejen frem – noget mange forlystelsesparker i dag satser massivt på for at fange børns opmærksomhed.

Men Tivoli er gået i den stik modsatte retning.

“Vi sælger kvalitetstid, og skærme ville komme i vejen for det,” siger Koch til Monocle.


Fravalg af Pokémon Go-løsninger

Susanne Mørch Koch

Susanne Mørch Koch, CEO i Tivoli


"Målet er at undgå at blive en stillestående “postkort-version” af sig selv"

På spørgsmålet om, hvem Tivoli egentlig konkurrerer med – og om de forsøger at fange børns opmærksomhed på linje med computerspil og sociale medier – svarer hun nemlig:

“Ikke rigtigt, for vi er så anderledes end den verden. Der har været pres for at gamificere parken med apps – vi fik et forslag om noget a la Pokémon Go – men vi har bevidst valgt ikke at gøre det.

Vi sælger kvalitetstid, og skærme ville stå i vejen for det. Selvfølgelig er der ingen, der gider kede sig i køen, men vi er ikke bange for, at folk venter lidt: det er et sted, hvor man kan lande, reflektere over det, man lige har oplevet, og opbygge forventning. Vi ser det som en fordel. Der hvor apps kan forbedre besøget – fx bordreservationer – bruger vi dem, men vi vil ikke have teknologien som en del af selve oplevelsen.”

Men derfor er fornyelse naturligvis vigtig for den gamle have i København.

Tivoli skal hele tiden udvikle sig – uden at miste sin sjæl.

Og for Susanne Mørch Koch er det afgørende, at københavnerne er mindst lige så vigtige som turister og engangsgæster.

Hun understreger nemlig, at Tivoli altid har bevæget sig fremad og aldrig været bange for forandring. Målet er at undgå at blive en stillestående “postkort-version” af sig selv. Fornyelse skal give mening for københavnerne udenfor murene. Hun oplever ikke modstand mod ændringer. Tivoli er ikke en hvilken som helst forlystelsespark, men et sted med levende underholdning og god mad, der også appellerer til lokale gæster.


Læs mere om Tivoli og Kochs strategi hos Monocle her.


WEEKLY BRIEF

Kultur, business & inspiration – direkte fra København til din inbox. Allerede 55.500+ på listen.
Vi sender ud 1 gang om ugen!

Privacy Preference Center