🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.
dontt.dk har fulgt det danske tyggegummibrand Eace Gum helt fra starten. Dengang var det en spirende idé med mod på at udfordre et marked, hvor få giganter sad tungt på hylderne. Siden kom investeringen, produktlanceringerne og en imponerende vækst. I dag kan Eace Gum købes mere end 1.000 steder i Danmark.
Nu skriver virksomheden et nyt kapitel. De to co-founders, Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung, har opkøbt Orkla Cares ejerandel og samtidig hentet ny kapital og en ny investor ind. Teamet fortsætter uændret – men ambitionerne er skruet op. Allerede denne måned lanceres et nyt produkt, og senere på året følger en helt ny kategori.
I den forbindelse har vi talt med Asbjørn Dencker om ejerskiftet, erfaringerne fra samarbejdet med Orkla – og hvad der venter i næste kapitel for Eace Gum.
Asbjørn, Hvorfor var timingen rigtig nu i forhold til at købe Orkla ud?
“Jeg tror timingen var rigtig for begge parter. For os markerer det et naturligt skifte: Vi står på tærsklen til en ny vækstfase med fokus på endnu større agilitet og innovation. Orkla har spillet en vigtig og værdifuld rolle i vores rejse frem til nu, men med ny kapital og et opdateret setup er vi klar til at skrue yderligere op for tempoet og forfølge vores vækstplaner med fuld kraft. Det her giver os den fleksibilitet og beslutningskraft, vi har brug for i næste kapitel.”
"Vi står på tærsklen til en ny vækstfase med fokus på endnu større agilitet og innovation"

De 2 co-founders Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung
Hvad har samarbejdet med Orkla betydet for jer og Eace som brand?
“Det har været både lærerigt og afgørende. Orkla har bragt struktur, erfaring og et stærkt blik for fødevarekategorien. De hjalp os med at modne vores forretning og styrke vores position som brand. Det har været med til at løfte Eace fra startup til scale-up – og det vil vi altid være taknemmelige for. Og vi savner allerede de mange gode og kompetente kolleger i Orkla.”
Hvad er det vigtigste I har lært?
“Det er et godt spørgsmål. Jeg synes vi har været på en meget lærerig retailuddannelse de sidste år.
Noget af det vi har lært er vigtigheden af den rette distribution – særligt i en kategori som vores, hvor impulskøb spiller en stor rolle. De rette placeringer i detailhandlen er helt afgørende for salget, og vi har stor respekt for det benarbejde, der kræves for at sikre tilgængelighed på hylderne.
Brand awareness er også en vigtig brik, men det er en dyr disciplin – og den skal hænge tæt sammen med distributionen. Vi har historisk haft massive investeringer i marketing og store kampagner. Det har resulteret i en massiv kendskabsgrad, men det er alfa omega at der er et produkt at gribe ud efter, når forbrugeren har fået øje på os. Og placeringen er her helt essentiel.
Følingen med dette samspil er noget vi har fået ind under huden- og noget vi har massivt fokus på i vores videre vækstrejse.”
"Vi har ikke bare bevist, at der er efterspørgsel på funktionelle produkter – vi har været med til at bygge en helt ny sub-kategori inden for tyggegummi og FMCG"

Kan du fortælle lidt om den nye investor?
“Vi er i gang med at konsolidere investeringsrunden. Vi har allerede sikret en solid kapitalindsprøjtning, men er fortsat i dialog med spændende strategiske investorer. Derfor vil vi vente med at offentliggøre navne, indtil hele runden er lukket.”
Hvor står Eace som virksomhed nu?
“Jeg synes Eace står stærkere end nogensinde. Vi har ikke bare bevist, at der er efterspørgsel på funktionelle produkter – vi har været med til at bygge en helt ny sub-kategori inden for tyggegummi og FMCG, hvor sundhed og convenience smelter sammen.
Vi har i dag en solid base på hjemmemarkedet i Danmark og aktiviteter i ni lande. Finland er vores nyeste marked og viser allerede et godt potentiale.
Vi har lært af de bump, vi har mødt undervejs og står nu med en mere robust forretning, en tydeligere brandposition og et setup, der er klar til skalering. Næste kapitel er allerede i gang – med nye produkter, nye partnere og flere markeder på horisonten.”

“Jeg drømmer da om at vi er blevet et internationalt brand, der redefinerer, hvordan folk tænker sundhed i hverdagen"
I nævner en ny produktkategori senere i år?
“Ja – vi er på vej ud over tyggegummikategorien. Vores DNA er “health made easy” – og det behøver ikke kun være i tyggegummiform. Det nye produktformat, vi lancerer senere i år, bliver noget, markedet ikke har set før – og det bliver en milepæl for os. Mere kan vi ikke sige endnu, men vi glæder os virkelig til at dele det.
Vi har dog stadig gang i tyggegummiet og har netop lanceres BEAUTY – som blandt andet kan findes i Matas fra denne uge. Et helt nyt tyggegummi med lækker smag af hindbær, som indeholder Biotin, Zink, Vitamin C og Hyaluronsyre, som blandt andet er med til at vedligeholde huden, håret og neglene. Og der er da også en sidste tyggegummi-innovation på vej – det er trods alt stadig kernen af vores forretning.”
Hvad drømmer du om, at vi skriver næste gang på dontt.dk om Eace?
“Jeg drømmer da om at vi er blevet et internationalt brand, der redefinerer, hvordan folk tænker sundhed i hverdagen. At vi har lanceret en række banebrydende produkter, er til stede på mange nye markeder – og at vi stadig er drevet af samme passion og oprigtige ønske om at gøre det nemt og sjovt at tage sig af sig selv.”
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.