For mange betyder ordet ’sponsorat’ bare at sætte deres logo på ting…

I næste måned rammer en dokumentar om fodboldspilleren Bashkim Kadrii København, der følger hans vej tilbage til fodboldbanen efter hans slemme korsbåndsskade, der har holdt ham fra fodboldbanen i et år. Det er, noget utraditionelt, Unibet, som står bag filmen i tæt samarbejde med F.C København og selvfølgelig Bashkim Kadrii.

Vi tog en snak med Unibets Brand activation manager, Stefan Pflug, som fortæller om det spændende samarbejde.

1) Fortæl lidt om baggrunden for, at Unibet er med til at lave denne film? 
Der er selvfølgelig en del strategiske tanker bag projektet, men i korte træk drejer det sig om at skabe værdi for F.C. Københavns mange fans og fodboldfans generelt i øvrigt. Når vi taler sponsorater, så hører vi altid eksperterne tale om, at værdien ligger i aktiveringen. Alligevel synes jeg, at der er ganske få virksomheder i Danmark, der rent faktisk gør noget ved det. I stedet kvæles vi i sampling og konkurrencer. Hos Unibet har aktivering været vores fokus fra starten, og med dette projekt sætter vi barren højere end nogensinde før. En type initiativ som dette er vitterligt aldrig set før i dansk sport. Med dokumentaren tilbyder vi et helt unikt indblik i Bashkims rejse. Jeg er enormt stolt af projektet.

2) Unibet er medafsenderen på dette projekt, men I har også arbejdet sammen med en række dygtige folk. Fortæl lidt om det.
Det er oftest lettest for sportsklubber at sælge traditionel eksponering i form af LED, bannere, storskærmsvisninger osv. Der er flere udfordringer forbundet med en øvelse som denne, hvor en sponsor  skal helt tæt på klubben og dens aktiver. Her drager vi fordel af et flereårigt samarbejde med F.C. København – vi kender hinanden godt, og derfor er projekter som dette muligt. På selve produktionssiden bliver jeg nød til at fremhæve fotograf Nicklas Hemming Larsen fra FCK TV, der om nogen af manden bag dokumentaren. Nicklas vision og håndværk er helt fantastisk, intet mindre.

Dokumentaren var ikke blevet til noget uden Bashkims villighed til at give noget af sig selv. Vi er jo kommet enormt tæt på ham – ikke bare fodboldspilleren, men også mennesket. Bashkim er helt vildt sej – han har kæmpet den vildeste kamp for at komme tilbage efter to voldsomme skader, og samtidig har vi haft kamera på ham hele tiden. Det kræver noget helt specielt, og Bashkim har tilgået den opgave meget professionel. Man kan ikke andet end at ville ham det bedste, og han skal have kæmpe tak for sit mod. Man skal huske på, at der er meget på spil for ham.

3) Hvordan håber du FCKs fans tager imod filmen? 
For mange fans betyder ordet ’sponsorat’ egentligt bare, at virksomheder betaler for at sætte deres logo på ting, der ikke tilhører dem. Jeg håber, at Unibet via initiativer som dette kan vise klubbens fans, at vi ønsker at tage aktiv del i fanmiljøet, skabe indhold der giver dem værdi og hermed gøre det endnu sjovere at følge holdet. Vi er jo også en kreativ sparringspartner samt en resourcestærk ven af huset, der muliggøre store projekter af den her karakter. Det er det primære. Derudover håber jeg, at de selvfølgelig vil kunne lide filmen. Der er gået enormt meget arbejde med denne, og jeg må ærligt indrømme, at jeg er enormt spændt på modtagelsen.

4) Hvis du skulle vælge 1 ting ved dette projekt, som du er særlig glad for, hvad skulle det så være?
Vi kommer ikke til at kunne måle en direkte kundetilstrømning fra dette forløb, og man skal derfor virkelig tro på, at et projekt som dette skaber værdi på anden vis. Derfor er jeg enormt taknemmelig over, at jeg har en chef, som tillader, at vi går denne vej – væk fra det kommercielle og ind i kernen af fanoplevelsen. Jeg drømmer personligt stort, og det er en enorm forløsning, når drømmene bliver til virkelighed en gang imellem. Dokumentaren er for mig ikke bare endnu en aktivering. Jeg ser den som en udfordring til samtlige sponsorer og sportsjournalister i hele Danmark.

Filmen bliver vist i PARK BIO i Oktober måned. Du kan vinde billetter til filmen til gallapræmieren. Se hvordan HER

Poster_lille