Samtale med Mads Gleitze Smith og Niels Kyhl Hauskou fra Vuffeli.

Drømmen er klar for  Mads Gleitze Smith og Christian Yding, der sammen startede Vuffeli, der blandt andet sælger hundemad på abonnement. Når folk snakker sammen og en siger; “Jeg er hos Vuffeli”, skal den første tanke hos de andre være: “Fedt, så passer du virkelig godt på din hund.”

Mads og Christian startede virksomheden for snart 4 år siden. Deres kompentencer var vidt forskellige, men sammen har de vist sig at være et godt match. Sammen har de rykket Vuffeli til en stor millionforretning, tusindvis af abonnenter og en virksomhed, der tæller over 20 ansatte. En af dem er Vuffelis direktør. Han er tidligere McKinsey-konsulent og sat i spidsen på missionen “fra start-up til scale-up.”

I dag kan du møde Co-founder Mads Gleitze Smith og Vuffelis nye CEO Niels Kyhl Hauskou til en samtale på dontt.dk, om starten, inspirationen og ambitionerne.

Billederne er taget af Tobias Becker.

 Niels Kyhl Hauskou (tv.) og  Mads Gleitze Smith (th.)

Hvert år opgør Dansk Hunderegister hvor mange af hver hunderace der bliver registreret i Danmark. I 2020 blev der i alt registreret 67.233 nye hunde. Dette tal er i 2021 steget til 79.122, dvs. Antallet af hunde registreret i år er steget med lidt over 17,7%.

Mads, Har det altid “stået” i stjernerne, at du skulle være iværksætter? 

Mads: “Selvom jeg har solgt tyggegummi i skolegården, har jeg aldrig haft en stor iværksætterdrøm. Men jeg har altid bygget mange ting selv. Det startede som helt lille, hvor jeg reparerede ting i mine forældres hus. Som teenager lavede jeg en masse sjove dimser, blandt andet en elektronisk musefælde. Det var også grunden til, at jeg gerne ville læse på DTU. Der var en klar kobling mellem at læse, men også at udføre/kunne lave ting. På DTU var jeg også med i en forening, der rejste rundt i verden og reparerede hospitalsudstyr. Så jeg har altid troet, at jeg skulle bygge soft- eller hardware, som gjorde en forskel for folk. Det har for mig aldrig handlet om forretning, men om at gøre en forskel.

Niels, Et oplagt spørgsmål til dig er så; Hvor meget af iværksætterånden skal fastholdes? 

Niels: “Det er det, som Vuffeli er blevet skabt på, og som vi aldrig må miste. Iværksætterånden giver plads til kreativitet, store målsætninger og massere af drive – det vil altid være enorm vigtigt for os. Vi skal konstant udfordre os selv og vores marked for at kunne levere en endnu bedre oplevelse til vores kunder. Vi er på rejsen til at blive en mere moden scale-up virksomhed, som bla. betyder, at vi skal arbejde mere målrettet med de ting, som vi sætter os for.”

Kan du komme med et par eksempler?

Niels: “Vuffelis største aktiv er vores utrolig dygtige og passionerede medarbejdere. Dem skal jeg give de bedste rammer for at kunne præstere og nå deres mål. De bedste rammer kommer til udtryk i, at vi har en klar struktur og forståelse af Vuffelis målsætninger, og hvordan vi sammen når de målsætninger. Vi arbejder nu med en fælles vision, der handler om, at Vuffeli skal gøre det nemt at skabe det gode hundeliv. Derudover har vi ugentlige“check-ins” og “check-outs” på tværs af alle teams, bedre planlægning af projekter og et længere sigte i forhold til de mål vi sætter os, der tilsammen gør det muligt at udleve vores vision.”

"Vi gør det så bare endnu lettere med vores digitale approach, algoritmer og vores kundeservice.."

Hvorfor er der brug for Vuffeli?

Mads: “Vi kan jo starte med grunden til, at vi startede Vuffeli. Det var pga., at vi fandt ud af, at der er en stor procentdel af hunde i Danmark, som lider af overvægt. Derefter så vi på de meget generiske poser, som vi kender fra fx. supermarkeder og dyrehandlere. Det stemmer bare ikke overens med, når du f.eks. får et kuld hvalpe, så kan deres vægt faktisk variere med op til 50%. Derfor har de heller ikke de samme ernæringsmæssige behov. Det gav ingen mening for os, at de skulle fodres med det samme. Så igennem undersøgelser og nogle “research papers” Mads fik fat i, gik vi i dybden med det samlede billede, som viste et klart billede på, at alt for mange hunde bliver fejlernæret. Det er vores grobund. Det er vores berettigelse. Vi har gjort noget ved det problem. Vi gør det så bare endnu lettere med vores digitale approach, algoritmer og vores kundeservice, som vi bruger rigtig mange ressourcer på og er ekstrem vigtig for os. Vi vil være langt mere end dem, der leverer foder. Der er så mange bekymringer som hundeejer. Vi vil hjælpe dig som hundeejer, også med ting som ikke handler direkte om ernæring.”

Så kan man sige noget om, hvilket fundament Vuffeli er bygget på?

Niels: “Vi har og vil fortsat investere massivt i tech, hunderådgivning, produktudvikling og opbygning af et kæmpe vidensunivers til glæde for alle med en hund i Danmark. Vigtigst af alt, så har vi en fantastisk gruppe af mennesker, som jeg er dybt imponeret over. Så det er det fundament, som vi bygger på.”

Mads:
“Det er beskrevet meget godt i vores “one liner”. Vuffeli gør det nemt at skabe det gode hundeliv. Det er også hårdt at være hundeejer, så der er også en stor opgave og mulighed i at skabe så stor convenience for vores kunder som overhovedet muligt.”

Hvilket marked er det I er blevet en del af herhjemme?

Niels: :“Det er et stort marked. Der bliver brugt 2 milliarder alene på tørfoder i Danmark. Men man er næsten nødt til at dele det op i 2.. Selve distributionen (salgsdelen) er enormt traditionel og støvet. Det er jo en af de ting, som vi har gjort op med. Men på forskningsdelen sker der enormt meget. Det følger vi meget tæt, og har en afdeling i virksomheden der ikke laver andet.”

Mads: “Vi tracker alle kundehenvendelser, vi får ind, og sammenholdt med den forskning som Niels snakker om, har vi et tydeligt billede af, hvad der trender nu og i fremtiden. Det kan fortælle os, hvilke “human trends” som kommer over i hundeverdenen. Du begriber ikke, hvor mange henvendelser vi får. Derfor har vi også alt indenfor f.eks. glutenfri, og vi holder enormt øje med veganfoder og andre bæredygtige muligheder indenfor ernæring.”

Hvor er I henne om 3 år. Har I en plan for det? 

Mads: “Vi har en helt konkret plan frem mod 2025. Så det handler næsten mere om, hvor meget vi kan sige på nuværende tidspunkt.” ( Sagt med et stort smil.)

Niels: “Om 3 år er vi helt klart uden for landets grænser. Vi er nok også i mere end et nyt land. Med i den planlægning er også, at vi skal kunne hjælpe hundeejere på langt flere parametre end i dag. Så det handler langt fra kun om nye markeder, men også et bredere udbud af services og produkter.”

"Om 3 år er vi ikke kun i Danmark. Så meget kan vi godt sige. Helt generelt har vi utroligt store drømme, planer og ambitioner."

Mads om ambitionerne

Aarstiderne og Joe and the Juice

Hvordan ser jeres hverdag ud? 

Mads: “Udgangspunktet er kontoret her med vores team. Min naturlige rytme er dog lidt anderledes. Jeg er faktisk bedst efter kl. 23.00. Her falder roen sig, og jeg har en god arbejdsrytme der. Telefonen ringer ikke, alle mails er besvaret og “byen er faldet til ro”. Jeg har super meget ADHD, og kan have svært ved at fokusere. Men de sene timer er gode for mig og har altid været det. Så jeg er tit først i seng mellem kl. 2 og kl. 4.”

Niels: “Jeg starter dagen med at tjekke vores salgstal. Det er nok det første, jeg gør om morgenen. Jeg er på kontoret omkring kl. 8.00. De fleste formiddage er jeg i “zonen”, hvor jeg arbejder koncentreret på forskellige opgaver og slukker ildebrande. Om eftermiddagen er fokus mere på vores forskellige teams her på kontoret og vores stakeholders. Det er utrolig vigtigt for mig at tale med mine teams hver dag og mærke pulsen på, at vi arbejder i den rigtige retning og hjælpe dem, hvor jeg kan. Jeg bruger også en gang imellem 30-45 min. på at ringe til inaktive kunder. Det giver et enormt indblik i vores forretning.”

Hvem/hvad bliver I inspireret af? 

Mads: “Jeg er inspireret af vildt mange virksomheder. Hvis vi tager abonnementsvirksomheder, så er Aarstiderne helt geniale. De er helt crazy. Jeg har aldrig mødt Søren Ejlersen, men vi følger dem, og jeg har “random” mødt flere, der arbejder der. Jeg tror slet ikke folk fatter, hvor vildt et niveau de kører.

Brandmæssigt kigger jeg rigtig meget på Joe and the juice, som jo ellers er en virksomhed, der skiller vandene. Love them or hate them. Jeg synes, at de er mega inspirerende.”

Niels: “Jeg bliver inspireret af personer, der er nysgerrige på andre, tør udfordre egne overbevisninger og tager ejerskab.

Jeg husker specielt en projektleder fra min tid i Mckinsey, der kom ud af Mossad i Israel. Han udfordrede altid status quo og krævede, at man tog maksimal ansvar for alt og så alle projekter, som sit eget start-up. Han brugte ordet “push” til alting. Hvis man ikke fejler, så har man ikke pushet nok. Hvis du er i tvivl, så push. Hvis du mangler noget, så push og få det. Du skal drive og eje dit arbejde selv. Det skal gøre ondt, for så lærer du noget. Push push push :)”

Hvordan ser jeres medieforbrug ud?

Mads: “Jeg læser aktivt ikke nyheder. Der er rigtig meget negativt, som man ikke bliver i særlig godt humør af. Det gør ikke noget godt for mig at følge med hele tiden. Hvis der er noget, der er virkelig vigtigt, så skal der nok være nogen, der fortæller mig det. Nu er det ikke, fordi du sidder her, men sådan noget som dontt.dk eller ting, som folk poster på Linkedin omhandlende mennesker med ting på hjertet er virkelig fedt. Så lad mig omformulere mit svar. Jeg læser super meget, som ikke er dagsaktuelt, men som gør mig klogere.”

Niels: “Jeg er faktisk “ude af loop” i det traditionelle mediebillede. Jeg fokuserer på at få Vuffeli frem. Det har mit fokus, og det optager det meste af min tid i løbet af ugen. I weekendens aftentimer, får jeg de gode historier, som har overlevet ugen af mine venner og bekendte. Derudover er jeg altid vild med en god dokumentar.”

vuffeli dontt.dk

Continued….

Det her bliver ikke det sidste du har læst til Vuffeli, Mads og Niels på dontt.dk

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 

Creators