🇪🇺 For our international readers: Read this article in English here.
Det er få steder i verden, hvor man ikke kender MOOMIN – eller Mumitroldene, som det lidt mere mundret hedder på dansk. Universet er skabt af den finsk-svenske forfatter og illustrator Tove Jansson og har for længst skrevet sig ind i den globale kulturarv. Serien er blevet streamet i mere end 60 lande, historierne er oversat til over 50 sprog og har solgt millioner af bøger verden over. I Asien findes der Moomin-caféer, butikker – og endda en hel temapark dedikeret til deres univers.
Og nu føjer et dansk modebrand sig til fortællingen. Sofie Schnoor lancerer nemlig et samarbejde med MOOMIN – en kollektion, der forbinder de to verdener.
"MOOMIN har altid fascineret mig med sit visuelle univers og sit finurlige, eftertænksomme væsen"

MOOMIN: "Derfor er Sofie Schnoor et godt match"
Sofie Schnoor, founder og creative director af brandet, fortæller:
“Da vi blev spurgt, om vi var interesserede i at forbinde de to universer, var vi ikke i tvivl – et samarbejde der føltes helt naturligt. MOOMIN har altid fascineret mig med sit visuelle univers og sit finurlige, eftertænksomme væsen. Det føltes helt naturligt at forene det med vores æstetik og skabe noget, der både rører og klæder.”
Med egne ord beskriver hun kollektionen som et møde mellem brandets karakteristiske kant og raffinerede silhuetter – og MOOMINS poetiske charme og finurlige univers.
Anders Krygell fra MOOMIN uddyber:
“Jeg ser en stor styrke i Sofie Schnoor, der som brand favner både børn og voksne – og især det unge segment. Sofie Schnoor kan med sit brand og design gøre cute ting som kirsebær fashionable og cool. Derfor så jeg et link til MOOMIN, som på den ene side er et sødt univers med søde karakterer, men med Sofie Schnoors design gøres det cool! Når man kender til Sofie Schnoor, som jeg gør – idet jeg har en datter på 11 år – så var det lidt af en drøm at få lov til at pitche idéen til dem.”
Kollektionen bliver præsenteret for første gang på CIFF under modeugen i København. Den består af styles i denim, poplin, sweat og jersey – samt et tørklæde og en totebag. Den lander i butikkerne i marts 2026.

WEEKLY BRIEF
Kultur, business & inspiration – direkte fra København til din inbox. Allerede 55.500+ på listen.
Vi sender ud 1 gang om ugen!