Samtale med Sarah Grünewald, re do og Alexander Klint, Future Impact Nordics
Sidste år fik det danske tøjmærke re do nyt liv. Future Impact Nordics investerede i virksomheden, som blandt andet Sarah Grünewald og håndboldspilleren Hans Lindberg startede. Grünewald trak sig senere ud, men er nu tilbage i re do, mens Hans Lindberg, der tidligere boede i Tyskland, nu også har en mere aktiv rolle i virksomheden.
De nye ejere har bevaret værdierne, men har skiftet retning. Vi har talt med Grünewald og Alexander Klint om re do’s rejse, nye strategi og ambitionerne for fremtiden.
Velkommen til ugens creators.
Foto for dontt.dk © | Frederik Valentin
re do tilbyder kvalitets sports- og casualwear med fokus på at bryde normen for overproduktion og ressourcespild i tøjindustrien.
Med ønsket om at bringe den samme kvalitetsbevidsthed, man har som forbruger, ind i verdenen af firmatøj.
De arbejder de ud fra 5 principper om ansvarlighed i design, produktion, kollektioner og når tøjet har udtjent sin værnepligt.
"Vi har stadig store ambitioner og visioner, men med Future Impact på holdet har vi fået et langt større apparat til at understøtte dem"
Alexander, hvis vi skal starte med jer ejere bag re do – hvem og hvad er Future Impact Nordics?
Alexander: “Vi kalder os selv en startup- og scaleup-inkubator. Kort fortalt har vi en vision om at tage interessante selskaber ind med passionerede og dygtige mennesker, der normalt begrænses af administrative opgaver. Det kan være alt fra økonomi, HR og marketing. Alle de specialistroller har vi i Future Impact Nordics og kan dermed understøtte de selskaber, vi investerer i.”
I dag sidder vi her for at tale om re do. I har primært investeret i byggebranchen – hvordan passer det ind at investere i en tøjvirksomhed?
Alexander: “Overordnet set har vi mest kigget på brancher, der opererer meget traditionelt i dagligdagen. På den operationelle del ligger tøjbranchen og byggebranchen relativt tæt. Administrativt vil du opleve flere ligheder end forskelle. Hele den kreative del ligger hos de dygtige folk, der arbejder i virksomhederne.”
“Når det gælder re do, opstod muligheden efter nogle gode samtaler, hvor vi kunne se potentialet. Vi var begejstrede for re do’s vision og ambitioner, men det stod også klart, at virksomheden var udfordret af de administrative krav, der følger med at skalere op.”
Har han ret i det, Sarah?
Sarah: “Ja, helt klart. Når man kaster sig ud i en nyopstartet virksomhed, vil man meget på kort tid. Sådan var det i hvert fald for os. Jeg tror, det er vigtigt, at man ikke slår for stort brød op fra starten, når man er få hænder til at løfte opgaverne. Det er den klare fordel for re do nu: Vi har stadig store ambitioner og visioner, men med Future Impact på holdet har vi fået et langt større apparat til at understøtte dem.”
Om Future Impact Nordics, stiftet i 2023.
Ejes af Troels Bjerregaard, Darnell Marent og Alexander Klint. Det fungerer som en inkubator til startups og scale ups.
Kerneområderne ligger indenfor HR/P&C, økonomi og marketing, men varetager som udgangspunkt alle administrative opgaver som ikke har direkte link til
"Ved at få hende tilbage fik vi ikke kun en masse god energi, men også styrket de kreative kræfter i re do"
Hvordan vil du beskrive re do som brand?
Sarah:
“Rent organisatorisk har vi endelig fået bygget et stærkt fundament op. Vi har hele værdikæden og processerne på plads, og alt, hvad vi foretager os, bliver gjort ordentligt. Det er en meget gennemarbejdet kollektion, vi har ude nu, og det kan vi allerede se resultater af. Re do er i gang med en stille, men sikker vækst, og det er helt fantastisk.”
Alexander, som vi talte om inden, så var Sarah hurtigt ude af re do. Hvorfor skulle hun være med igen?
Alexander: “Da vi købte os ind, kunne vi hurtigt se, at der stod Sarah på mange af de ting der var med til at fange vores interesse til at starte med. Ved at få hende tilbage fik vi ikke kun en masse god energi, men også styrket de kreative kræfter i re do.
Og omvendt – hvorfor ville du være med igen, Sarah?
Sarah: “De sidste 11 år har jeg primært levet af at lave fjernsyn, og det er ikke fordi, jeg ikke kan lide det – jeg gør det jo stadig. Men jeg kan godt lide tanken om at have et produkt, jeg kan se vokse, uden at skulle stå i høje stiletter foran et kamera. Jeg har fået en del tilbud fra andre virksomheder, men jeg brænder virkelig for re do. Så det var Future Impacts vision, der gjorde det interessant at komme retur. Det nye setup med Alexander, Troels og Darnell og co. var/er et ønskescenarie for mig.”
Inden du læser videre.....
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt én gang om ugen. Så bliver du opdateret på alt det, du gerne vil læse, og det, du ikke vidste, du gerne ville læse.
"Vores begyndende vækst viser, at folk har taget godt imod strategien"
Tidligere var re do udelukkende henvendt til B2C, men det virker som om, B2B fylder mere i dagligdagen nu?
Alexander: “Kernen i vores nye strategi er at bringe mange af re do’s værdier ind i B2B-verdenen, så virksomheder kan købe ind på samme principper som forbrugere. Der er en klar bevægelse, hvor medarbejdere agerer mere som selvstændige individer på arbejdspladsen i dag, og godt firmatøj kan være et stærkt parameter, når der er kigget på løn og pension.”
“Vi har dog ikke udelukkende fokus på B2B, men det er blevet det primære forretningsben. Du vil ikke se os i 100 butikker i landet. Vi vil hellere sælge til 100 virksomheder.”
Hvordan er strategien blevet modtaget?
Sarah: “Vores begyndende vækst viser, at folk har taget godt imod strategien. Men vi bruger meget tid på at komme ud og vise tøjet og mulighederne. I forhold til pris er vores tøj markant bedre end det, man normalt forbinder med firmatøj. Samtidig går mange virksomheder op i at mindske CO2-forbruget, og her er tøj, der holder længe, en vigtig del af løsningen.”
“Det er en stor kæphest for mig, at vi mindsker overforbruget. Vi kan aldrig gøre tøjproduktionen fuldstændig bæredygtig, men vi kan tage små skridt i den rigtige retning.”
Inspiration
Hvem er I selv inspireret af?
Grünewald: “Jeg er stadig pigen fra landet. Jeg bruger naturen rigtig meget. Jeg går i det kolde vejr om morgenen, og jeg hører rigtig meget musik. Jeg ses med rigtig mange mennesker, som er enormt kreative. Dem bliver jeg vildt inspireret af. Jeg har aldrig nogen kedelige kaffeaftaler. Vi behøver slet ikke at snakke forretning, men jeg suger generelt bare til mig gennem de mennesker, jeg møder på min vej.”
Alexander: “Jeg tror i bund og grund, at det er forskellighederne i hverdagen, der inspirerer mig. Som jeg sagde til Bodil, som er vores Creative Director, så har jeg ikke så mange holdninger, men jeg har bare rigtig mange tanker. Det er Frederik, som er vores Head of Communications, også tit blevet offer for på de mærkeligste tider af døgnet, men jeg sætter kæmpe pris på sparring, inputs og samtaler med alle der vil dele ud. Så det også igennem de mennesker man møder på vejen som deler ud som dig, Frederik, Bodil eller en fjerde.
Det er jo den hermeneutiske spiral, hvor forståelse afløser ny analyse, som afløser ny forståelse, som afløser ny analyse. Den kører jo i evighed. Jeg er med i uddannelsesudvalget på CPH Business som nu bliver slået sammen med KEA, hvor der sker enormt mange spændende ting, som også er med til at inspirere mig. Det kan være når man taler med de unge mennesker, der har skrevet en stor opgave, hvor det er tydeligt, at de er blevet meget klogere, når de skriver det sidste kapitel, i forhold til starten på opgaven. Det illustrerer meget godt den udvikling, som jeg synes er vigtig at have – også personligt.”
Vi glæder os til at følge Sarah, Alexander og re dos videre frem. Følg med her på dontt.dk.
Get smarter!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.