Samtale med Ulrik Schultz, CEO & Co-founder af børneskomærket Pyk Copenhagen.

Der produceres årligt over 24 milliarder sko i verden. Et stort, men ukendt tal er overproduktion, der aldrig bliver brugt bl.a. fordi der altid produceres mere end der sælges og fordi det er en svært at forudsige hvad der bliver solgt af modeller, farver, størrelser m.v. Hvis man sammenholder det med “vores smid ud” kultur, så står skobranchen for en mærkbar klimabelastning.

Det vil den danske virksomhed Pyk Copenhagen gøre noget ved. De lancerede sidste år deres “custom made børnesko” som er lavet af naturlige materialer i høj kvalitet bl.a. bionedbrydeligt læder.

Bag skomærket står Ulrik Schultz, som er en erfaren mand indenfor sko til børn.

I dag kan du komme tættere på Ulrik Schultz & Pyk Copenhagen.
Du kan læse meget mere til Pyk Copenhagen her.

Om Pyk:
Pyk Copenhagen er et dansk skomærke, hvor du sammen med dit barn selv kan designe dit helt specielle og unikke udtryk. Skoene er altid håndlavede af bæredygtige materialer og leveres direkte hjem til dig på få dage. Det er Jessica Polland og Ulrik Schultz, som efter mange år i den traditionelle skobranche, har stiftet Pyk Copenhagen. Ulrik Schultz var senest direktør for skomærket Bundgaard.

Helt kort, Hvem er Ulrik?
“Jeg er 42, og bor sammen med min hustru Pia, min bonusdatter Freya og beaglen Molly. Jeg har min baggrund som cand.merc.dat. fra CBS og har altid haft stor interesse for det man kan med teknologi, nok også mere end teknologien i sig selv. Det var også her jeg startede mit arbejdsliv og arbejdede en del år blandt andet med SAP og ERP-systemer i Post Danmark (nuværende PostNord). Her fik jeg i en ret ung alder lejlighed til at arbejde en masse både med projektledelse, teknologi og procesudvikling.”

Hvordan kom du så ind i modebranchen?
“Det var faktisk lidt af en tilfældighed. Det var via en introduktion fra en fælles bekendt, og selvom det ikke var en del af min plan, så var det en spændende udfordring. Her blev jeg som 26-årig direktør for cirka 25 ansatte i Bonvita, som var distributør af globale footwear brands i Norden (bl.a. Vans, Merrell, Wolverine, K-Swiss). Det var det første skridt ind i branchen og lige her var det nok mest udsigten til kortere beslutningsprocesser og en mere ”hands-on” ledelsesopgave som lokkede.”

Hvordan var det at blive kastet for “løverne” i modebranchen?
“Det var en fantastisk tid. Det var før finanskrisen og hele branchen buldrede afsted. Jeg oplevede det som en branche med utroligt meget passion og hjerte. Min tilgang var en her helt anderledes og mere funderet i proces, tal og projektledelse. Her kunne jeg fra start være med til at gøre en forskel. Gradvist blev jeg mere og mere involveret i produkter og forretningsudviklingen og lærte branchen rigtig godt at kende.”

I 2012 skulle der så ske noget nyt?
“Efter nogle år med kraftig vækst i bl.a. 2010 og 2011 kunne vi også godt se at markedet ændrede sig og at det ville blive sværere at basere forretningen alene på internationale agenturer. I 2012 blev jeg CEO for det selskab som købte bl.a. Bundgaard børnesko. Det spændende ved mærket var at brand var meget større end forretningen. Det blev til en del år, hvor jeg sammen med et stærkt team var med til at re-energize brand’et, skabe nye produkter og videreudvikle forretningen internationalt og digitalt.”

Beslutningen

Men du tog beslutningen om PYK Copenhagen i 2019. Hvorfor?
“Jeg kunne mærke, at der skulle ske noget nyt, men jeg kunne egentlig godt lide at være i branchen. Der var mange ting, som gav god mening. At skabe godt fodtøj til børn er en mission i sig selv. Men i selve forretningsdelen ville jeg gerne lave noget om. Der er et enormt prispres i branchen, og jeg er af den overbevisning om, at selve produktet ikke skal laves af billigere materialer. Så jeg var nødt til at gøre noget. I 2018 var jeg på en inspirationstur i USA, hvor vi kiggede på fremtidens retail. Det var nok her, jeg fik gjort tanker til handling, og traf en beslutning om at skabe et nyt børneskobrand.”

Det blev så til PYK Copenhagen. Hvad er den største forskel på PYK, og dem du arbejdede med tidligere?
“Jeg vidste, at det skulle være “Direct-to-consumer”. Det var det afgørende. Vi er inspireret af brandet Son of a Tailor i den måde, som vi tænker på. Man skal selv sætte sit præg på skoen, og den er lavet til barnet. Selve produktet skiller sig ud fra andre børnesko. De vil nemlig aldrig ligne de andres. Du kan designe en sko sammen med dit barn. Du kan endda få barnets navn på skoen. Det er kun fantasien, der sætter grænser.”

Om Pyk:
Pyk Copenhagen er et dansk skomærke, hvor du sammen med dit barn selv kan designe dit helt specielle og unikke udtryk. Skoene er altid håndlavede af bæredygtige materialer og leveres direkte hjem til dig på få dage. Det er Jessica Polland og Ulrik Schultz, som efter mange år i den traditionelle skobranche, har stiftet Pyk Copenhagen

Her er en startup anderledes – op og nedture, sving og uforudsigeligt shoestring budget, og det kommer meget tættere på, fordi man har skabt det hele selv.

Ulrik Schultz om iværksætteri

Hvad har overrasket dig mest i at gå fra at være en del af et etableret brand til at blive iværksætter?
“Intensiteten. Det er ekstremt hårdt at skulle skabe alt helt fra bunden. Det er Jessica og jeg som driver det alene og hvis vi ikke gør noget, så sker der ikke noget. Jeg har tidligere både som leder og i andre sammenhænge prøvet krævende forløb, men fælles for det er nok at det har foregået i et rimeligt stabilt og mere forudsigeligt miljø.

Her er en startup anderledes – op- og nedture, sving og uforudsigelighed og det hele på et shoestring-budget. Det kommer meget tættere på fordi Jessica og jeg har skabt det hele selv.

Det gør iværksætteri sindssygt hårdt og krævende, men også sjovt og levende på en helt anden måde end noget andet jeg før har lavet. Jeg har altid beundret dem som formåede at starte og fra bunden – skabe selv – og efter at have kastet mig ud i det, så er den beundring kun blevet endnu større. Sindssygt lærerigt.”

Intens hverdag

Skal I være en ren e-com forretning?
“Ikke nødvendigvis, men vi skal i hvert fald holde fast i at være et direct-to-consumer brand for at kunne adskille os på forretningsmodellen. Vores element med at du kan bygge din egen sko i unikt design er også blevet rigtig godt modtaget, så det vil vi fortsætte med og som et næste skridt vil vi udforske det at gøre forretningsmodellen mere cirkulær. Hvordan kan vi kan tage skoene retur efter brug og genbruge skoene eller genanvende materialerne i vores supply chain.”

Hvordan ser din hverdag ud nu?
“Jeg er typisk på kontoret på Vesterbro mellem 8-9 og bruger normalt hele dagen her. Det er egentligt forberedelsestid til om aftenen, hvor vi typisk har de fleste kunder igennem shoppen. Siden vi startede projektet har jeg brugt nærmest al min tid på Pyk Copenhagen. Jeg har altid godt kunne lide at arbejde meget, men det her har været mere intenst.

Jeg er hjemme sidst på eftermiddagen og så går mange aftener også med Pyk. Jeg prøver at få løbet nogle ture som på samme tid er ventil og katalysator for gode ideer og refleksion.”

Hvem er du inspireret af?
“Jeg har aldrig haft direkte idoler, men bliver inspireret af mange i forskellige sammenhænge. Det er mange små stykker af inspiration og ideer som bliver sat sammen af det jeg møder på min vej. I forhold til Pyk, så vil jeg sige at Son of a Tailor med Jess Fleischer har været en stor inspiration for forretningsmodellen. På direct-to-consumer delen har jeg også kigget i retning af Frederikke Schmidts Roccamore. Hun har også skabt noget imponerede i et svært marked. ARKK sneakers med Thomas Refdahl og Kasper Rasmussen har bevist, at det kan lade sig gøre at finde en plads i et ellers overfyldt marked, hvis man griber det rigtig an.

Det er som sagt mange små stykker jeg samler op på min vej.”

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 

Creators