Samtale med Anders Rahr, CEO hos NN07.

Det danske tøjbrand NN07 fik i forrige måned ny direktør. Co-founder Tommy Holte, der har haft rollen som CEO siden starten, har nemlig besluttet at videregive ansvaret. Tommy Holte fortsætter som aktiv i bestyrelsen, men overlader altså nu ansvaret til Anders Rahr. Han har været i virksomheden et lille års tid, hvor han arbejdede med brandets digitale strategi indenfor e-commerce og markedsføring. Den digitale fokus bliver nu flyttet op i topledelsen.

I dag kan du komme tættere på Anders Rahr, nytiltrådt CEO for NN07.

OM NN07:
Navnet står for ”No Nationality” og året, hvor brandet blev skabt. Tanken var i 2007 at hylde diversitet og hente inspiration fra flere forskellige kulturer og er det stadig den dag i dag.

I 2016 solgte de to ejere Tommy Holte og Victor Lindh 60% af firmaet til det svenske investeringsselskab Fidelio Capital for at ekspandere.

NN07 har i dag over 400 forhandlere, konceptbutikker, shop-in-shops og et voksende onlinesalg.

Hvem er Anders Rahr?
“Kort fortalt, så er jeg en udvikler. Min dedikation ligger i at tage noget fra A til B. Det er både det, der driver mig som person, og det som jeg bringer til bordet f.eks. som CEO i NN07. Det handler ikke så meget om at ændre noget, men mere om at flytte noget.

Min arbejdsmæssige karriere startede i Canada, hvor jeg boede i 3 år. Dengang, som nu, har min vinkel altid været digitalt og kommercielt. Jeg fik i 2010 ansvaret for e-commerce hos Tiger of Sweden, og det blev rampen for en lang rejse i IC Group, hvor jeg havde mulighed for at arbejde med forskellige brands på mange forskellige markeder.

Du har haft din daglige gang i NN07 i et lille år, før du blev CEO. Hvad har du lavet?
“Jeg er kommet ind i forretningen. Jeg har især haft fokus på vores markedsføring og e-commerce, hvor hovedopgaven bliver at flytte fokus fra at være forhandlerfokuseret til at være forbrugerfokuseret og støtte op omkring alt under det. Hvis vi vinder forbrugerne, så vinder vi også hos forhandlerne.”

Men set fra din nye CEO stol. Hvor er NN07 så henne nu?
“NN07 er et sundt og stærkt brand i vækst. Vi har nogle værdier, som er mere relevante end nogensinde før. På grund af det, og på grund af vores fundament er NN07 klar til en accelereret international rejse. Så hvis du spørger hvor vi er, så er det korte svar: Vi er klar!

Hvor får du din inspiration fra?
“Det gør jeg 100% fra mennesker. Det er ikke en bestemt person eller type, men de mennesker jeg omgiver mig med, og dem jeg møder på min vej. I dag kan det være, at du inspirerer mig. Jeg er generelt et meget nysgerrigt menneske, og hvis man samtidig er villig til at lytte og lære, så giver det sig selv.”

Hvad betyder det for dig; “at gøre dig umage”?
“Jeg vil faktisk mere betegne mig som dedikeret. For mig kommer ordet “umage” udefra. Det er noget, du beder folk om. “Nu skal du gøre dig umage.” For mig kommer dedikation indefra. Det er der, man har passionen og drivet.”

I følge jeres egen pressemeddelse, så er du ansat til en “accelereret internationalisering og digitalisering”. Har det gået for langsomt?
“NN07 har været på en fantastisk vækstrejse. Sådan har det været siden brandets start i 2007. Så man kan næppe snakke om, at noget har gået for langsomt. Men det handler om at flytte noget fra A til B, eller måske mere B til C i dette tilfælde. Hvis vi ikke gør noget, så kan vi ikke fortsætte den vækst, som vi forventer af os selv.”

Hvad er det NN07 har været så gode til?
“NN07 har siden dag ét lavet kompromisløse produkter og været gode til at markedsføre dem. Vi er gode til at fortælle historier. De historier har vi fortalt til vores forhandlere, som har været så fascineret af dem, at de har fortalt dem til forbrugerne. Men i og med forbrugernes adfærd har ændret sig, skal vi også udvikle os. Det er et skifte for os, og vi har et langt større ansvar for brugeroplevelsen.”

Temaet i vores samarbejde er “Take your time”. Det er med til at understrege at vi er et værdibaseret livsstilsbrand

Anders Rahr om samarbejdet med Timex

Hvad betyder øget digitalisering?
“Først og fremmest handler det om langt mere end vores egen webshop. Det handler det også om, men det er langt større. Størstedelen af vores omsætning kommer fra Wholesale. Så den øgede digitalisering handler om at støtte langt mere op omkring hele NN07 brandet. Vi skal som brand støtte op og drive forbrugere til vores forhandlere.

Her måler vi især på vores kendskabsgrad. Vores internationale kendskabsgrad skal forøges, og hvis det skal lykkes, skal man være til stede, hvor forbrugerne er. Det er de digitalt, og der er der en anden adfærd end i de fysiske butikker.

Det kender du sikkert fra dig selv, når du sidder med “dit feed” og scroller. Du er ikke så fokuseret, du bliver hurtigere distraheret, og du bruger mindre tid på de enkle ting. Når du så tager et brand som os, der er baseret på værdier, så sætter det nogle store krav til vores kommunikation. V har rigtig mange ting på hjertet, som skal placeres og fortælles på de rigtige kanaler. Så vores brand er top of mind når forbrugeren er klar til at købe,”

Tro på mennesker

NN07 har altid haft et internationalt snit. Har du/I altid set verden som “Et samlet globalt marked”?
“Der er forskellige kulturer og forskellige måder at handle på. Som brand skal du kunne lytte til dine markeder og derfra implementere ud fra dine indsigter. Det er en stor del af at sælge internationalt på. Når det så er sagt, så er det jo en anden fortælling end i vores navn “No Nationality”, hvor vi ikke kigger på landegrænser. Men forbrugernes adfærd og handlemønstre på de forskellige markeder skal vi selvfølgelig være stærke på.”

Du nævnte i starten af interviewet at jeres værdier (No Nationality) er mere relevant nu end nogensinde før.” Hvorfor?
“NN (No Nationality) handler om at have en positiv tro på mennesker. Det handler om, hvad der driver dig og dine værdier. Det handler ikke hvor du kommer fra. Vi er alle lige og skal stå sammen. Vi står overfor globale udfordringer, som kræver globale løsninger.”

Det er det, der ligger i No Nationality. NN07 tror ikke på grænser. Vi tror på mennesker.”

Hvor er NN07 om 3 år?
“Vi har en klar 5-års vision, som viser, hvor vi skal hen.
De enkelte steps er levende. De er i faser. På et overordnet plan, så handler det netop om at bevæge os fra det traditionelle til det digitale. Vi skal gå fra at være et skandinavisk brand til et internationalt brand. Det vil komme både vores skandinaviske og internationale markeder til gode. Det står dog klart at den største vækst vil komme fra vores internationale markeder.”

Take your time

I denne uge præsenterer NN07 et samarbejde med det amerikanske urbrand Timex. Timex´ historie går mere end 100 år tilbage, og er kendt for sin holdbare kvalitet til et godt prispunkt. At man laver et stort collab med et stort anerkendt amerikansk brand er langt fra en tilfældighed. Anders Rahr fortæller nemlig, at NN07 er ved at få rigtig godt fat i det amerikanske marked. De er allerede velplaceret i store varehuse som Nordstrom og Bloomingdales.

Anders Rahr fortæller videre:
“Vi har store ambitioner for at fortsætte vores vækst på det amerikanske marked. Timex har en enorm kendskabsgrad på det amerikanske marked, hvilket naturligt taler ind i vores strategi. Vi har fundet et andet brand, hvor vi står skulder ved skulder og sammen løfter hinanden.

Temaet i vores samarbejde er “Take your time”. Det er med til at understrege at vi er et værdibaseret livsstilsbrand. Du skal huske dine prioriteter og passe godt på dig selv og dine kære.
Det er et samarbejde, som vi kommer til at gøre endnu mere ud af end tidligere set. 

Helt overordnet. Hvad skal NN07 have ud af disse brandsamarbejder?
Det giver en kæmpe inspiration og læring at arbejde sammen med andre omkring et fælles produkt. Det er utroligt givende. Desuden er det en god måde at komme ud af sine “brandbobler” på. Derfor er det vigtigt at have sine værdier med i alle samarbejder, da man vil blive eksponeret for nye. Men det er en vigtig del af vores fokus på øget international kendskabsgrad.

Har I flere lignende samarbejde på vej?
Absolut. Vi har mange spændende ting i støbeskeen.

Du kan se mere til samarbejdet mellem Timex og NN07 her.

Continued….
Det her bliver ikke det sidste du har læst til Anders Rahr og NN07 på dontt.dk

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 

Creators