Bog: Martin Thorborg: “Min vej som leder”. Gyldendal. Udkommer torsdag d. 12. oktober i hele Danmark.


Med bogen ”Min vej som leder” får vi en direkte og ærlig fortælling fra en af landets mest fremtrædende iværksættere. Martin Thorborg har ikke en lang uddannelse fra et universitet, men til gengæld kan han dele ud af erfaringer fra virkeligheden.
Hvis man tror, at det er en bog, som udelukkende henvender sig til iværksættere, så kan man roligt tro om igen. Thorborg tager ikke udgangspunkt i iværksætteriet, men i metoder som kan bruges på alle arbejdspladser – og i livet generelt.

Det var en af de afgørende ting for vores valg af stjerner i denne anmeldelse. Martin Thorborg lader os komme ind i hans hoved, og dermed helt tæt på en person, hvis villighed til at strække sig til det yderste og samtidig have en forståelse for at få det bedste ud af sine medarbejdere (.. og dermed ledelse), gav ham den kolossale succes, vi alle har læst om.

Bogen begynder med, at Martin Thorborg gennemgår sin professionelle karriere. Det fylder kun et kapitel, men sætter scenen meget godt for, at det ikke er en teoribog, men hans egne erfaringer, som han har lært på den hårde måde. Selvgjort, velgjort. 

Bogen er direkte, let at gå til og du har hele tiden lyst til “et kapitel mere”.

Du kan roligt lægge vejen omkring din boghandler. Vi giver den 4,5 ud af 5 stjerner.

Bogens opbygning

Thorborg bog

Hemmeligheden på gode tal på bundlinjen og engagerede medarbejdere.

Vi plejer at vælge et favoritkapitel ud, når vi anmelder bøger. Men det er svært at fremhæve et i denne bog. Men noget af det der går igen og igen i bogen; “Innovation og forandring.”

I kapitel 10 gennemgår Thorborg sit syn og fokus på innovation. Han skriver blandt andet:

“Skab en forandringskultur. Ansæt medarbejdere, der forstår, at forandring er et vilkår, og innovationslyst et krav. Og sæt for eksempel en innovationsbrevkasse op. Gør det klart, at alle medarbejdere skal bidrage med ideer til forbedring. Vis vejen med dine egne ideer.”

Men det er vigtigt at understrege, at alt i Thorborgs ledelsesbog ikke handler om nye ideer og “fremad”. Hvis der er noget, der ligger iværksætteren på sinde, så er det, at mennesker har det godt. Thorborg vil være tæt på sine ansatte og tror f.eks. ikke på MUS-samtaler:

“Ledelse foregår hver dag. God ledelse sker ikke, fordi man en gang om året inviterer sine medarbejdere til en 45 minutters MUS-samtale i et kedeligt mødelokale. Det, mener jeg ikke, skaber tryghed og tillid i en organisation.” 

Martin Thorborg (f. 1970) er en af Danmarks mest kendte iværksættere og står bag en række virksomheder, heriblandt internetfirmaet Jubii. Han er adm. direktør i Dinero Visma, som servicerer mere end 75.000 danske virksomheder med deres regnskab. Martin Thorborg er derudover bestyrelsesmedlem i flere danske firmaer, indehaver af to bornholmske hoteller, foredragsholder og forfatter.

Thorborg

"For mig er ledelse håndværk, der skal læres og trænes løbende. Jo mere, jeg øver mig, desto mere forfinet bliver mine evner. Få bliver gode ledere af at læse alverdens bøger om ledelse."