Efter syv års forskning og laboratorie-tests sætter Coca-Cola nu for første gang en papirflaske på hylderne i rigtige butikker.
Der er dog i første omgang tale om en test, der løber af stablen i Ungarn til sommer.
Det skriver Markedsføring via en pressemeddelse fra Coca-Cola. Her lyder det at det er endnu et skridt frem mod selskabets globale vision om en “World Without Waste”.
Her bliver 2.000 flasker af læskedrik-gigantens frugt-drik, Adez, spydspids i kampen for at sikre en ny og mere bæredygtig emballageform.
Målsætningen er at sikre, at al Coca-Cola-emballage indsamles og genbruges i 2030.
Papirflasken er udviklet i et samarbejde mellem forskere fra Coca-Colas udviklingslaboratorium i Bruxelles og det danske firma The Paper Bottle Company, Paboco, i Slangerup.
Flere udfordringer på vejen
Og det er ikke kun Coca-Cola, der i en årrække har arbejdet målrettet sammen med Paboco på at finde frem til et alternativ til de udskældte plastflasker.
Slangerup-virksomheden samarbejder således også med bl.a. Carlsberg, Absolut Vodka og L’Oréal.
Ifølge BBC er Absolut også på vej med en test af 2.000 papirflasker.
Virksomheden vil ifølge mediet teste en kulsyre-baseret hindbærdrik i papirflasker på det svenske og det britiske marked.
Og det er – ifølge Pabocos Business Development Manager, Michael Michelsen – ikke helt så enkelt at fremstille denne type emballage til drikkevarer.
Til BBC siger han bl.a., at ”fordi drikkevarerne ikke må komme i direkte kontakt med papiret, er man nødt til at have en plantebaseret coating på indersiden af flasken.”
Og så er der hele transportsiden. Hvad kan flaskerne holde til?
– Vi har allerede nu et ret klart billede af, hvad flasken skal kunne holde til i den virkelige verden. Men man når jo til et punkt, hvor man ikke længere kan designe sig ud af tingene ved et skrivebord, siger han til BBC.
Coca-Cola HQ
Carlsberg fortsætter arbejdet
Men selv om test-processerne forløber som håbet, så er der stadig et stykke vej, førend vi kan hive 100 procent bæredygtige papirflasker med øl eller sodavand ned af hylderne i supermarkederne.
Det er også vurderingen hos Carlsberg, som har udviklet og forsket i papirflasker i en årrække.
– Vi viste vores to prototyper frem i september 2019, og vi fortsætter med at innovere på tværs af vores emballagetyper, siger bryggeriets informationschef, Kasper Elbjørn, til Markedsføring og tilføjer:
– Så selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen.
Hvornår forventer I at kunne lancere papirflasker?
– Det er fortsat ambitionen at bringe denne banebrydende teknologi til markedet. Men man skal gøre sig klart, at udvikling og forskning tager tid. Og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer, siger Kasper Elbjørn.
Carlsbergs udvikling af mere bæredygtige emballager er et led i bæredygtigheds-programmet Together Towards ZERO.
Heri indgår blandt andet en forpligtelse til at reducere CO2-udledningen fra Carlsbergs bryggerier til nul, samt at nedbringe CO2-udledningen i hele værdikæden med 30 procent i 2030.
Prototype af flasken