Samtale med Jonatan Marc Rasmussen, CEO & Co-founder, All Gravy

På kort tid har har den danske tech virksomhed All Gravy skabt enorm opmærksomhed. De har skabt et digitalt værktøj, der taler til Generation Z, involverer dem og tilbyder support, fastholder dem og skaber en langt større tilknytning til arbejdspladsen. Det mindsker bl.a. udskiftningen blandt medarbejderne og skaber større incitament til at tage flere vagter. All Gravy har på kort tid tiltrukket en række store kunder inden for både restaurationsbranchen og detailhandlen. Listen tæller prominente navne som Formel B Gruppen, OLIOLI, Wedo, 7-Eleven, Madklubben, DSB, og Q8.

I spidsen for All Gravy står Jonatan Marc Rasmussen, som er ugens creator på dontt.dk. Han har haft en vild karriere, et flot (atypisk) CV og er stadig kun 35 år.

Vi tog en snak med ham om rejsen fra en karriere i London til at starte sin egen virksomhed. Ugens creator er Jonatan Marc Rasmussen fra All Gravy


Jonatan Marc Rasmussen

Jonatan Marc Rasmussen, CEO & Co-founder, All Gravy


Jonatan, Har det altid ligget i kortene, at du skulle blive iværksætter?

“Det er et godt spørgsmål, og noget jeg tænkte over, da du nævnte det første gang. Som barn havde jeg ingen specifik drøm, men jeg havde en mission om, at det, jeg skulle gøre, skulle være stort. Jeg kommer fra en ikke-dansk baggrund—min mor kom hertil som 21-årig og har altid givet mig troen på, at jeg kunne blive lige, hvad jeg ville. Selvom jeg voksede op i et socialt boligbyggeri, gik jeg i skole på Øster Farimagsgade sammen med børn fra kartoffelrækkerne, der alle havde akademikerforældre. Den kontrast gav mig nok en ‘chip on my shoulder’, når jeg tænker tilbage. Jeg skulle bevise, hvad jeg kunne. At jeg endte som iværksætter, stod måske ikke i stjernerne, men det har været en lang rejse.”

Du startede dog din karriere et andet sted. Kan du tage os med tilbage til begyndelsen?

“Efter gymnasiet begyndte jeg på CBS, men jeg stoppede ret hurtigt. En smule tilfældigt mødte jeg en, der havde gået på Oxford University, og han opfordrede mig til at søge ind. Jeg har altid klaret mig godt i skolen, så jeg så det som en oplagt udfordring. Min mors selvtillid havde smittet af på mig, og jeg tænkte, at hvis jeg skulle vise mit værd, kunne jeg lige så godt gøre det der. Jeg kom ind og begyndte at læse økonomi og ledelse. Niveauet var noget helt andet end i Danmark, og det var en sund udfordring. Det vækkede konkurrencegenet i mig—hvis de andre kunne klare det, så kunne jeg også. Det havde måske været tryggere at blive hjemme i ‘andedammen’, men det var godt for mig at blive udfordret.”

“Selvom jeg får mere i løn, bliver jeg ikke lykkeligere.’ Jeg arbejdede 80 timer om ugen og så på partnerne i virksomheden, som også arbejdede sent om natten. Var det virkelig det, jeg kæmpede for?"

Du blev jo i London efter din tid på Oxford, hvor du også klarede dig godt. Hvorfor valgte du at blive?

“Det var en helt naturlig beslutning. London er epicentret for de store konsulentvirksomheder, så det gav mening. Jeg endte hos Oliver Wyman og fik mulighed for at rådgive og arbejde med enorme virksomheder i en meget tidlig alder. Det gav mig en stor indsigt i mange industrier over hele verden, men iværksættervejen var jeg ikke begyndt at gå endnu. Det var dog her, jeg fik øjnene op for den.”

Hvornår begyndte du så at kigge mod iværksætteriet?

“Efter 2,5 år hos Oliver Wyman var jeg kommet relativt højt op i hierarkiet. Jeg havde steget 30% i løn hvert år, fået mine egne projekter, og rådgivet den europæiske centralbank. Men på et tidspunkt kiggede jeg mig selv i spejlet og tænkte: ‘Selvom jeg får mere i løn, bliver jeg ikke lykkeligere.’ Jeg arbejdede 80 timer om ugen og så på partnerne i virksomheden, som også arbejdede sent om natten. Var det virkelig det, jeg kæmpede for? Så jeg valgte at stoppe fra den ene dag til den anden, uden en plan. Jeg blev i London, arbejdede lidt freelance og kom i kontakt med Founders i Danmark, som jeg så joinede. Det var her, jeg indså, at jeg ikke længere ville være konsulent. Jeg ville være en del af en virksomhed fra start.”

All Gravy

“Det lyder jo igen så nemt, når man lister det op sådan. Inden vi hentede de penge, fik vi jo også 48 nej tak."

Lad os spole frem til, hvor All Gravy starter. Hvordan opstod idéen?

“Efter et par år hos Nordic Knowledge Partners og senere UserTribe, hvor jeg sluttede som VP med ansvar for strategi og vækst, havde jeg lært meget om at bygge et stort kommercielt set-up. Men på et tidspunkt følte jeg, at det var tid til at bygge noget selv. Jeg havde set rejsen som konsulent og ansat, og nu ville jeg ud og se, hvad jeg selv kunne drive. Hvor vildt kunne det blive? Hvor stort kunne det blive? Det er sjovt, når der sker noget.”

Hvordan opstod ideen til All Gravy?

“Idéen kom ikke fra den ene dag til den anden, men jeg har altid været drevet af brugerbehov. De store banker fokuserer mest på at servicere de rige, fordi det er der, de tjener penge. Jeg fandt det absurd, at ingen kiggede på den gruppe, jeg selv kommer fra. Hvis jeg skulle starte en virksomhed, skulle den have en positiv indvirkning på verden, være et fedt sted at arbejde, og have potentiale til at blive stor. Den skulle kunne konkurrere med de største, ellers ville jeg føle, at jeg spildte min tid. Min mor havde i mange år arbejdet i restaurationsbranchen, og min kærestes forældre havde også haft stor succes der, så det var en branche, der tiltalte mig, og et sted hvor jeg gerne ville gøre en forskel. Så det blev inden for det område.”

You have to think big to be big. Men det er jo lettere sagt end gjort? Hvordan gik du i gang med det, vi kender som All Gravy i dag?

“Det startede med en masse samtaler. Jeg talte med alt fra Wolt-bude, tjenere, managers, samt nye og etablerede restauranter og caféer. Vi gik i dybden med deres udfordringer og problemstillinger, og det begyndte jeg så at udvikle på sammen med Kristian, som er CTO og co-founder i All Gravy. På bagkant er det nemt at opliste de ting, vi gjorde, og få det til at lyde simpelt, men det var et stort og hårdt stykke arbejde. Vi skulle både hente penge, sælge vores idé og udvikle platformen samtidig. Vi brugte ikke lang tid på strategi – i stedet fokuserede vi på at få tingene til at ske.

I den periode sendte jeg et nyhedsbrev ud hver uge til potentielle kunder og samarbejdspartnere. Jeg lagde meget tid og energi i det, så vi hele tiden var relevante. En af modtagerne var selvfølgelig Founders, og igennem nyhedsbrevet fangede vi deres interesse. Jeg kendte dem allerede godt, og de endte med at investere i det, som du i dag kender som All Gravy. Derfra blev vi en rigtig virksomhed med kapital på kontoen. Efterfølgende har vi fået flere store kunder, herunder restaurantkæder, DSB og 7/11, og derfra har vi opbygget en reel forretning.”

"Vi skal bryde ud af det nordiske."

I henter yderligere penge (3,2 millioner euro i seed money i efteråret 2022) og har fortsat med at få nye kunder på platformen. Hvor står I henne i dag?

“Det lyder jo igen så nemt, når man lister det op sådan. Inden vi hentede de penge, fik vi jo også 48 ‘nej tak’. Hvis du vil have de rigtige fonde med, skal du være lidt hypet. Det vidste jeg ikke nok om, da vi startede. Det handler om at skabe en vision om at blive stor nok og forklare det til de rette investorer og fonde.

For at svare på dit spørgsmål: Det sidste år er vi vokset med 400%. I dag er vi 20 ansatte fordelt på tværs af tre lande, og vi har kunder i hele verden. De første tre år fokuserede vi nærmest udelukkende på produktet, så det er først nu, vi er begyndt at bygge en salgsorganisation op. Før sommerferien var jeg i London for at tale med nogle potentielle kunder, og der kunne jeg se, at vi nu konkurrerer med nogle af de største inden for vores felt – og begynder at slå dem. Så det handler om at rykke nu.”

Så hvad er ambitionen for den næste tid?

“Der er selvfølgelig en plan. Jeg ved ikke, hvor sjov den er at opliste, men ligesom vi fik 7/11 i Danmark, skal vi til at arbejde med de fedeste virksomheder i England, Tyskland osv. Vi skal bryde ud af det nordiske.”


Vi glæder os til at følge Jonatan og All Gravy videre. Følg med her på dontt.dk.


Nysgerrig på mere?

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.