🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.

Det er langt fra en nyhed, at gaming-industrien buldrer af sted. De dage, hvor det lidt karikeret foregik nede i kælderen med chips og cola, er forlængst et afsluttet kapitel. I dag er det big business og konstant i udvikling. Midt i den udvikling har den danske startup Wallhack spillet en usædvanlig og succesfuld rolle.

Da Kenneth Skriver i 2017 begyndte at eksperimentere med en musemåtte lavet af glas, var der ikke mange, som troede på idéen. Gaming-industrien var fastlåst i ét materiale, stof. Alle brugte musemåtter af stof, og ingen stillede spørgsmålet om, hvorvidt der fandtes et bedre alternativ til gaming, hvor millisekunder ofte udgør forskellen på sejr eller nederlag.

Om ideen fortæller Kenneth selv: “Når man er fra Struer-området, som jeg, så får man Bang & Olufsen ind med modermælken, og det var tanken omkring at løfte kategorien på performance, materialer og kvalitet, som der tiltalte mig”.

I dag er virksomheden på vej imod en trecifret millionbeløb omsætning, er Gazelle-virksomhed hos Børsen og har over 40 medarbejdere fordelt på 11 nationaliteter. Hovedkontoret ligger på Islands Brygge i København, og i år har virksomheden åbnet et nyt asiatisk regionskontor i Shanghai, Kina, for at komme endnu tættere på strategiske samarbejdspartnere.

Virksomheden ledes af CEO Rasmus Weber Fredholm, som var den første fuldtidsmedarbejder tilbage i 2021, og som siden har dannet parløb med Kenneth Skriver.

Her får du historien om Wallhack, hvor vi var på besøg en tirsdag formiddag. Her mødes vi med Rasmus, Kenneth og deres Head of Product, Tais Thøgersen.


"Drops på 2.000 og 5.000 musemåtter bliver udsolgt på få minutter, og enkelte designs videresælges senere for op mod 10.000 kroner"

Wallhack

Rasmus Weber Fredholm & Kenneth Skriver


I dag har Kenneth Skriver løftet sin strategiske involvering og fokuserer på udvalgte kritiske projekter kombineret med bestyrelsesarbejdet.

Rasmus Weber Fredholm fortæller:

“Vi er gået fra at være en bolsjebutik, som shippede glasplader ud fra Kenneths private garage, til at være en global virksomhed, som i dag er på vej mod en trecifret millionomsætning.

Selvfølgelig har det været fedt at vokse hurtigt som selskab, men det er ikke noget, som vi bruger tid på at reflektere over. Stilstand er gift for os, når vi slås med de største internationale mastodonter. Vores edge består i, at vi kan rykke hurtigere end dem. Og vi tør tage chancer, som de ikke er parate til.”

Vi er meget eksperimenterende og kreative, men samtidigt har vi fastholdt en stram disciplin i forhold til vores eksekvering. Ellers var vi ikke vokset på den måde.

Vi er ikke bygget på et viralt lykketræf eller overflod af VC-penge, men the daily grind.”

Nu har vi bygget et forretningsmæssigt fundament og en brandplatform med Wallhack, som sætter os i en position, hvor vi kan påvirke fremtiden for en industri, som vi elsker – og det er den indflydelse, vi fokuserer allermest på at forløse.

“Vi har en usædvanlig spændende markedsposition internationalt, hvor vi dikterer trends – og med et ungt team, som er ekstremt talentfulde, idealistiske og fandenivoldske – så 2026 bliver rigtig sjovt.”

"Hvis ikke et produkt giver dig en reel konkurrencemæssig fordel, er det bare en gimmick"

Wallhack
Tais Thøgersen Wallhack

Tais Thøgersen, Head of Product hos Wallhack

Wallhacks succes bygger på noget så simpelt og alligevel komplekst som glas. Selv om man er global markedsleder arbejdes der målrettet med videreudvikling af framework for overfladefriktion, mikrostrukturer og bevægelseshastighedens indvirkning på brugerens præcision på et niveau, ingen andre arbejder med.

Tais Thøgersen, Head of Product hos Wallhack, fortæller: “Modsat mange andre aktører, anser vi ikke gaming-udstyr som legetøj, men som værktøj. Hvis ikke et produkt giver dig en reel konkurrencemæssig fordel, er det bare en gimmick, og derfor er vi performance-first i alt udstyr, som vi laver.”

Produktudviklingen sker i tæt samarbejde med interne og eksterne ingeniører fra DTU og et forskerhold fra Dansk Teknologisk Institut.


Wallhack har netop lanceret generation 5 af glas-musemåtten, med flere overflader: “Speed” og “Control”.

Hastighed er brandets kendetegn, og “Speed”-versionen er musemåttens svar på en Bugatti, skabt til fartdjævle, der spiller fast-paced titler som Fortnite. “Control”-versionen kombinerer hastighed med stopping-power, udviklet med øje for spil som Counter Strike.

Det er især competitive-gamere, der driver brandets udvikling med unik feedback, omsat til nye tests og iterationer. På teamet sidder der også tidligere professionelle esports-spillere, som der bl.a. sikrer produktets kvalitet.

Tais siger: “Sideløbende med vores performance-first tilgang og laserfokus på funktionalitetsmæssige skærpelser, skal vores produkter føles lækre og designede i hænderne på brugeren. Branchen skal løftes kvalitetsmæssigt og æstetisk – ellers vil gaming-udstyr for altid blive betragtet som legetøj, hvilket er stik imod vores filosofi. Når man udvikler til verdenseliten af esport, som vores kundegruppe inkluderer, så skal man selvfølgelig have laserfokus på funktionalitetsmæssig skærpelse.”

De limiterede designs skaber hype

Rasmus Fredholm

Wallhack er ikke kun engineering og glas. Anime-universet omkring søskendeparret, Sora og Yume, som Wallhack selv har skabt, er blevet ikonisk blandt fans og følgere på tværs af platforme. Karaktererne illustreres af japanske anime-artister og udkommer i limited edition-versioner, kortfilm samt manga-udgivelser, der fungerer som kunstværker og samlerobjekter.

“Til vores sidste event i Tokyo havde vi installeret et mini-Louvre museum, hvor vores mest populære musemåtter blev ophængt som kunstværker på væggene. Noget vi har set hos flere af vores største samlere.”

Denne kombination af performance og æstetik skaber en næsten kultlignende efterspørgsel. Drops på 2.000 og 5.000 musemåtter bliver udsolgt på få minutter, og enkelte designs videresælges senere for op mod 10.000 kroner.

Global omsætning

Selvom Wallhack er dansk, kommer kun omkring 1% af omsætningen fra Skandinavien. Japan, USA og Kina står for størstedelen af salget. Derfor er Andreas Golles, som har været en central del af teamet siden de tidlige år, nu rykket til Shanghai som APAC Director, hvor han skal videreudvikle de asiatiske markeder og repræsentere Wallhack i regionen.

På events i Asien oplever teamet køer og autografskrivning, som de aldrig havde forestillet sig. Rasmus fortæller: “Vi nyder det – ifører os solbrillerne og giver dem et show.”

Wallhack har valgt ikke at arbejde med forhandlere, og sælger derfor kun via egne online-butikker, for at være i kontrol omkring distribution og sikre oplevelsen omkring brandet. Relationen til kunden er nerven i Wallhacks forretning.

Med et community på 700.000 followers, hvor over 60.000 mødes på Discord, beskriver Rasmus det som et digitalt klubhus: “Nogle brands har en cykelklub eller en løbeklub. Vi har en Discord. Det er her, vi får idéer, møder vores kunder og bygger kultur. Det er en kæmpe del af vores identitet, som vi er meget fokuserede på at fastholde og udvikle”.

I kulissen arbejder Wallhack på flere projekter, som præsenteres i 2026. Ambitionsniveauet er klart: næste kapitel bliver større, mere omfattende og mere visionært.

Fra en idé om en musemåtte i glas til et brand med fans, samlere og kultstatus på tværs af kontinenter fra København til Tokyo.

Wallhack Kenneth

Her står Kenneth med en af de 999 producerede “Shiny Sora”, som er et af Wallhack’s mest efterspurgte designs nogensinde, og et klenodie blandt samlere.


Flere artikler som denne?

Hold dig opdateret på de mest spændende historier, tips og interviews.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få det hele direkte i inboxen.

Allerede 55.500+ på listen. Vi sender ud 1 gang om ugen!

Privacy Preference Center