Vores kunder elsker, at vi udfordrer dem

Det danske tøjmærke Les Deux har vokset sig til at være et af de mest populære danske brands under modeugen. I den forbindelse tog vi traditionen tro en snak med chefdesigneren bag, Mathias Jensen om den kommende kollektion. 

Beskriv jeres SS19?
Vores sommerkollektion er en fest!
Der er mange farver og psykedeliske prints, som i den grad er noget nyt og anderledes fra os. Kollektionen er på mange måder en fejring af kærlighed, og er derfor inspireret at ”The Summer of Love 1967”. Vi har draget en masse paralleller fra tiden, både fra de frie og eksperimentelle hippier såvel som den stramme og konservative politiske scene, som hærgede USA i denne tid.

Alt dette blandet med en humoristisk distance til det velkendte Race to Space, som vi har fortolket på vores helt egen måde og har gjort til en sporty forgrening i kollektionen med referencer til 90’ernes tracksuits og store logoer.

Hippierne og frihedskæmperne har vi fortolket i lette hørkvaliteter og afslappede pasformer blandet med psykedeliske all over printede styles og nærmest protesterende slogans som artwork på t-shirts og sweats.

Den politiske scene kommer til udtryk i stramme silhuetter, simple og underspillede tern og semi-provokerende statements.

Derudover er der virkelig mange fede basics, hvor kvaliteten er det bærende element, og logoerne er blevet lagt langt væk. Det er fantastisk at kunne mærke, at vores kunder elsker, at vi udfordrer dem og at de i den grad vokser sammen med os. Det er også et kæmpe stort ansvar. Men det er fandme også fantastisk.

Hvilke trends kommer tilbage?
Neon. Neon farvede t-shirts, sweats, hoodies og alt. Det kommer tilbage.

Nu prøver vi jo nødvendigvis ikke altid at være et trendbaseret brand, men det er rigtig vigtigt at have fingeren på pulsen. Vi har i første omgang valgt Neon fra i vores hovedkollektion, da det ikke er 100% Les Deux at have med. Vi er meget mere contemporary.

En af de trends, som vi har valgt at have med i vores kollektion, og som vi har fået implementeret, så det oser af Les Deux og nærmest allerede på bøjlen virker tidløs, er de kortærmede skjorter. Ikke nødvendigvis Hawaiiskjorter, men kortærmede skjorter i alle mulige former.

Derudover har vi en snert af den 90’er trend, som har hærget det sidste år med, men fortolket på en stilfuld og simpel facon.

Hvis man skal investere i en tidløs klassiker, hvad foreslår du så?
Jeg er kæmpe fortaler for gode basics. Og jeg kan ikke kun nævne én tidløs klassiker. Jeg har tre produkter, som jeg nærmest dikterer, at man skal have i garderoben; En hvid oxford skjorte, en hvid t-shirt og et par hvide sneakers. Simple silhuetter og god kvalitet! Man må simpelthen ikke gå ned på kvaliteten, når man snakker basics.

Har du en god basic garderobe, er der plads til at købe lidt dyrere designs i form af farve og snit, og få det til at virke ubesværet og cool, og de vil i virkeligheden også komme mere til sin ret. Det, der kendetegner en tidløs klassiker, er dens alsidighed. Derfor går den også igen sæson efter sæson, fordi kombinationerne er uendelige og uafhængige af farver og stilart.

Hvordan ser din modeuge ud?
Jeg har de første to dage brugt en masse tid på at sætte vores messestand op. Det er vores vigtigste vindue i denne uge, så det tager meget tid, forarbejde og koncentration.

Jeg skal også rundt og besøge de forskellige messer i København og se, hvad de andre brands har gang i. Der er simpelthen så meget fart på dansk mode lige for tiden og så vildt mange dygtige designere og fantastiske brands, dem skal jeg ud at besøge og måske blive lidt inspireret af.

Derudover har jeg et par møder med producenter og agenter, der er fuld gang i design af efterårskollektionen til 2019, og så skal jeg måske lige til en fest eller to.

Ret stille og roligt. Jeg skal jo arbejde.

I er lige kommet med jeres AW18. Hvad har I sendt på gaden til os ?
Jamen, vores AW er endnu et spadestik i tilblivelsen af et “nyt” Les Deux. Eller i virkeligheden et lidt mere stilsikkert og modent Les Deux. Vi har udvidet vores buksesortiment med et par nye farver og kvaliteter.

Vi har designet et simpelt men stærkt jakkeprogram, som indeholder Mac coats, frakker og bomber jackets i blandt andet lækre italienske uldkvaliteter og vandtætte membraner.

Selvfølgelig har vi også udviklet os på vores skjorter og har tilføjet nye kvaliteter i denne kategori. Alt fra lette og slim-fit skjorter til tunge uldoverskjorter.

Helt personligt elsker jeg strik og kan se, at folk langsomt får øjnene op for, at vi uden tvivl kan blive deres nye leverandør. Vi har igen, i denne kategori, leveret høj kvalitet. Cashmere, Lambswool, merino m.m.

Derudover har vi en masse klassikere med i neutrale såvel som sæsonbetonede farver.

Hvad er din egen favorit fra jeres nuværende kollektion ?
Vi har den fedeste ternede frakke med i kollektionen. Den er grøn og navy-ternet og har en konfektioneret pasform. Den sidder perfekt. Allerede da vi modtog de første samples, fik jeg leverandøren til at lave en til mig. Så jeg havde den hele sidste efterår.

Derudover introducerer vi jeans hen over efteråret, de er også blevet helt rigtige. Tunge og skandinaviske, med en fed pasform og tyngde.


Kom til forsiden af vores modeuge sektion her.

… eller vælg en af nedenstående nyheder med pigerne fra Blanche Cph eller den massive (internationale) medieinteresse for modeugen.