Historien om State begynder i 2012, hvor en ung mand med navn Jon Andersen gik med ideen om at skabe en drikkevare, som skulle være den bedst tænkelige funktionelle i hele verden. Men der skulle gå 3 år fra de gik i gang, til Jon og hans medstifter Kim Have havde et produkt klar til markedet.

I 2015 var State endelig på butikshylderne. I årene frem gemmer der sig en vanvittig rejse, en flot iværksætter “ABC” på godt og ondt og en fortælling om nogle af de dygtigste folk i verden, der blev involveret.

Hele historien om State har flere andre medier fortalt glimrende.
Fx. den her fra Euroman.

I dette afsnit af “creators” møder du manden bag State, Jon Andersen, men i et anderledes interview. Vi dykker ned i nogle detaljer om ham og State.

Jon, Hvor er STATE henne som virksomhed?
Jeg synes, at vi er et godt sted. Vi er for alvor blevet etableret på det danske marked. Både vores første og de nye produkter bliver taget godt imod, og vi har det rigtige fokus på markedsandele. Vi har opbygget den rigtige organisation, ejerkreds og fremadrettet handler det om at vækste i Danmark, men også om at udvide markeder.

Selvom vi arbejder benhårdt i Danmark, arbejder vi selvfølgelig sideløbende på udlandet. Vi er klar med vores lancering i Norge i foråret 2020 og Holland forventeligt også, men det er endnu for tidligt at sige.

Hvor er I så henne om 5 år?
Hvis jeg skal give et godt bud, så har vi voldsomt godt fat i Danmark og er en væsentlig aktør i Skandinavien. Vigtigst af alt laver vi de bedste produkter, der findes på markedet.

I var 3 år (fra 2012 til 2015) om at komme i handlen! Hvorfor så lang tid?
Det var ikke, fordi jeg spildte tiden ellers. Jeg brændte fuldstændig igennem i alle døgnets timer. Først og fremmest var vi jo uerfarne. Det er dyrt at skabe et brand indenfor drikkevarebranchen. Der var ingen bank eller rig familie, der betalte starten, og de første investorer, vi skulle have ind, kunne ikke engang smage produktet i starten. Til gengæld mødte de nogle unge, dedikerede og passionsfyldte mennesker. Det vandt vi nok meget på. Et produkt som vores tager tid og kræver en forholdsvis stor kapital for opstart.

OM STATE:

Ideen fik Jon Andersen i efteråret 2012.

Med visionen om at skabe fantastiske, funktionelle drikkevarer gik Jon Andersen ud og samlede et hold af verdensklasse fagfolk, eliteatleter og top-performere. Alle arbejdede intensivt sammen i årevis for at skabe de bedste funktionelle drikke i alle henseender. Efter 3 år var STATE endelig klar med:

"En drik, der skulle sikre både en hurtig, afbalanceret og langvarig energi."

Holdet bag STATE består i dag af store profiler som blandt andet tæller den danske Premier League-stjerne Christian Eriksen, professor og tidligere fysisk træner for Juventus FC og det danske landshold Jens Bangsbo, flere dygtige atleter, fagfolk og top-performere samt selvfølgelig de to venner og stiftere, Jon Andersen og Kim Have, der påbegyndte den lange rejse tilbage i 2012.

Kilde: Statedrinks.nu

I har Christian Eriksen og Caroline Wozniacki i ejerkredsen.
Hvordan fik I fat i dem?
Mange tror, at vi var venner med dem før eller lignende. Men sådan er historien altså ikke. Vi kendte dem slet ikke. I forbindelse med opstarten og lanceringen af STATE diskuterede vi, hvilken dansk sportspersonlighed vi helst ville have med. Christian Eriksen var vores nr. 1. Vi sendte ham nogle smagsprøver og fortalte om vores produkt, og tilbagemeldingen var god.

Hans agent inviterede os til møde i Monaco, og vi var helt oppe at køre. Jeg kan huske, at han skrev, at vi bare kunne tage en helikopter, når vi ankom i lufthavnen, som det mest naturlige i verden. Sandheden var, at bare flybilletter var en stor omkostning for os dengang. Men selvfølgelig skulle vi afsted.

Det hele lykkedes, og Christian er i dag en væsentlig medejer af vores forretning. Da vi først havde ham, så var indgangsvinklen til Caroline lidt lettere. Men stadig her var vi meget unge og nye.

Vi er så stolte og glade for, at de er en del af det hele.

Hvad har de betydet for jer?
STATE er et kvalitetsprodukt. Det betyder alt, når f.eks. Caroline og Christian blåstempler os. Det er kæmpestore stjerner, som ikke laver ting med hvem som helst. 
Christian Eriksen arbejder, udover os, stort set kun sammen med Nike. Det er atleter, der ikke stiller op til hvad som helst. Så det er jo en enorm blåstempling af vores produkt og virksomhed.

Når pasningerne ikke helt var der, så kunne man altid kæmpe. Det har jeg taget med mig videre i STATE. Du kan ALTID kæmpe.

Jon Andersen om sin fodboldkarriere

CREATOREN! Manden bag!

Hvem er Jon? 
Jeg er 29 og opvokset i Jylland. Jeg er en dreng, der altid har elsket sport. Alt slags sport. Den begejstring har jeg uden tvivl fra min far, som faktisk nåede at være i top 20 blandt de bedste badmintonspillere i verden, ved kun få års seriøs træning, men som lærte mig kærligheden til al sport, leg og konkurrence.

Da jeg var 16 år, flyttede jeg til Silkeborg, hvor jeg gik på fodboldcollege. Jeg startede på det dårligste hold, på trods af at jeg egentlig syntes, at jeg var god nok til de bedre. Men mit spændingsniveau var for højt, og jeg kunne ikke præstere. Det har jeg kunnet tage med mig videre. Jeg fik styr på det, og mig selv og lærte, at jeg altid skulle være i bedst mulig fysisk stand. Når pasningerne ikke helt var der eller nervøsiteten var for høj, så kunne man altid kæmpe. Det har jeg taget med mig videre. Jeg sluttede i øvrigt med at gå fra Serie 2 i Silkeborg til at starte inde i 1 division mod Esbjerg på Blue Water Arena med 7000 tilskuere 2 år senere. Det var ikke Premier League, men det var et voldsomt spring. Her medbragte jeg faktisk mine hjemmelavede energidrikke for at præstere bedre. Aldrig med henblik på at senere skabe et kommercielt produkt, blot fordi jeg vidste at dette var markant bedre. Senere slog det mig så: Vi kan lave det vildeste produkt, du nogensinde har set i kategorien.

Hvordan ser din hverdag ud?
Jeg er gået fra Adm. direktør gennem mange år til Strategisk direktør og en mere fokuseret rolle. Jeg er selvfølgelig meget på kontoret. Jeg bruger det meste af min energi på markedsføring/kommunikation, produktudvikling, forretningsudvikling og partnerskaber. Hvem har vi? Hvordan støtter vi op omkring dem? Hvor skal vi hen og hvordan? Der er nok at tage sig til.  

Hvor får du din inspiration fra?

Det ved jeg ikke rigtigt… (lang tænkepause)…….. Jeg kan godt lide natten. Min alenetid. Alle sover. Jeg går ikke glip af noget. Jeg kan sidde for mig selv og få styr på tankerne. Jeg har vildt meget fart på i hverdagen. 

Hvordan gør I jer UMAGE som virksomhed? 

Overordnet set er det vores produkt. Vi har jo nørdet præstationsoptimering siden vi kunne gå og endnu mere intensivt de seneste 7 år. Vores ambition om perfektion ift. vores produkt, og alt omkring det vi laver, er helt enormt. Og det er uanset om det handler om vægtfordelingen af en preform (flaske) materiale til labels, lysfaldet i et logo, riller i en kapsel, markedsføring eller hvad det måtte være. Vi har satset vores liv på STATE, fordi vi vidste, at vi kunne lave et produkt, der var bedre, og så laver vi det naturligvis ikke dårligere.

Jeg tror meget på en tilgang om at skabe et produkt, der vitterlig gør en positiv forskel for mennesker, for derefter at bygge en forretning op omkring det. Profitmaksimering er noget de fleste virksomheder ser på – nogle gange desværre. Hvis man ikke ser på, hvorfor man overhovedet er her, og hvad man gør af væsentlig positiv forskel for sine kunder, og hvordan man kan blive endnu bedre konstant, ender man højst sandsynligt med ikke at være her mere før eller siden. Nokia er et meget godt eksempel på ignorance overfor, at et bedre produkt for kunderne var muligt via stor innovation. Det var ikke noget deres brugerundersøgelser viste, for kunderne vidste ikke endnu, at de kunne få en Iphone, som den Apple skabte. Det vidste Steve Jobs. Og så går man ellers fra knap 50% markedsandel til 3% 5,5 år efter. Og så er det ligegyldigt, hvor stor organisationen er, hvor dygtige folk synes de er, og hvor meget kapital der er til rådighed. Og citatet fra Nokias CEO om at Iphone er og bliver en niche, nogle år forinden, er nu en lærebogssætning for mange.

Sagt til Lokalavisen i Aarhus:

"Det gør mig stolt, at vi har flere landsholdsspillere i forskellige sportsgrene, der bruger vores produkt, udelukkende fordi de kan mærke en positiv forskel. Eksempelvis kontaktede landsholdsanfører Simon Kjær os for at få vores produkter, og det er jo ikke en atlet, vi har en aftale med. Det viser, at vi gør noget rigtigt, når atleterne kommer til os, og ikke den anden vej rundt."

Jon Andersen.

SAGT TIL PRESSEN AF JON ANDERSEN:

“Det er ambitionen at bygge State op, som Nike blev bygget op over tid og skaleret op. Det lyder højtravende, men så må vi se, hvor vi ender, og i hvilke lande.”
Sagt til Aarhus Stiftstidende.

“…det gik hurtigt op for os, at der var et iværksætter-potentiale her, fordi der ikke fandtes et godt nok alternativ til på markedet i forvejen”.
Sagt til Euroman.

“I øjeblikket bruger vi flere penge, end vi tjener. Det er helt bevidst. Det er først på længere sigt, at vi regner med at tjene penge.”
Sagt til Finans. 

"Vi er gået uerfarne ind i det her, men har aldrig tænkt, at vi ikke ville lykkes"

Jon Andersen

PRESSEN:

Med de store stjerner i ejerkredsen, er opmærksomheden også blevet stor på STATE. Det fik STATE og Jon Andersen at mærke sidste sommer. I en større artikel lød fra tabloidpressen herhjemme, at STATE bløder penge, og retorikken var meget dommedagsagtig. Sandheden var dog, at STATE rigtig nok havde et underskud, men at det skyldtes væsentlige investeringer og i det artiklen bliver skrevet var der allerede investeret væsentlige nye beløb.
Men det, der kom allermest bag på Jon og resten af STATE-teamet, var behandlingen fra pressen. Historien blev skrevet uden deres kendskab, og de havde ikke mulighed for efterfølgende at kommentere den før et par dage efter.

Jon Andersen fortæller:
Både BT & Ekstra Bladet vinkler, i dette tilfælde, deres artikel med “bål og brand”. Ingen spørger os om en kommentar. Vi hører slet ikke fra dem. Det er enormt skuffende, og en trist måde at drive hurtig journalistik på. Jeg er godt klar over, at de er gået efter en “sensationsoverskrift” og er ligeglade med os. Men vi er en ung virksomhed, vi skaber arbejdspladser fra bunden uden hjælp fra det offentlige, vi betaler vores afgifter og skatter og vækster flot. Vi har sørget for at 20+ millioner kr er blevet investeret i en dansk virksomhed og dermed ikke eventuelt i en udenlandsk i stedet. Ja, vi taber bruger stadig flere penge end vi tjener, men ejerkredsen har vurderet, at det er ok, og at vi skal bruge penge for at vækste mere og hurtigere. Hvorfor så skrive noget så potentielt ødelæggende om en nystartet virksomhed uden lige at få en kommentar fra os først for at opnå en større klarhed og nuance, inden man skaber sensationen.

Bliver du ked af det?
Nej. Men jeg bliver vildt skuffet. Da de korrigerer deres artikler 2-3 dage efter, er det jo de færreste der er inde at læse og blot en lille væsentlig forsinket notits. Det siger alt og er ærgerligt – og det er jo også tilfældet for en masse andre mennesker og virksomheder end bare lige os. Men ja, vi er videre for længst;) 

Udover Christian Eriksen og Caroline Wozniacki er blandt andet professor Jens Bangsbo, FCK-ejer Erik Skjærbæk, Jesper & Søren Henriksen & Kris Stadsgaard medejere.