Om vi vil det eller ej. Det amerikanske fænomen venter. På næste fredag (d. 29 nov. ) venter Black Friday. Årets største handelsdag, hvor danskerne sidste år handlede for over 2 milliarder kroner på den ene dag.

Selvom størstedelen af landets butikker holder Black Friday, så er det ikke alle der ridder med på bølgen. Et af de brands, der har droppet Black Friday, er tøjmærket Mads Nørgaard. Det medførte en større debat sidste år. I disse spalter kaldte vi det “PR-piveri”.

Den nuværende LA-formand Alex Vanopslagh kaldte det et “skingert PR-stunt” og uddybede;
“Det er jo dybt hyklerisk, når det er okay alle andre dage. Men der må tydeligvis være nogen, der falder for det, siden de gør det hver gang«.Så hold dog lukket alle 365 dage om året, hvis det er så forfærdeligt for kloden at drive forretning.Det kan jo ikke passe, at Mads Nørgaard ‘elsker at sælge varer og holde udsalg’, men når andre forretninger gør det på Black Friday, så er det ‘disrespektfuld overfor kunderne, varerne og naturen.”

Men hvad gør Mads Nørgaard i år? Vi fangede herren i eget hus, Mads Nørgaard. Hvad gør de i år? 

Vi var som sagt nysgerrige. Er det med den løftede pegefinger igen i år?

Vi bringer interviewet med Mads Nørgaard i sin helhed her:  🙂

Mads, Hvordan forholder I jer til Black Friday i år?
“Lige som de sidste år – vi lukker vores web-butik og holder status i stedet.”
Har I opfordret jeres forhandlere til ikke at sælge jeres tøj på Black Friday?
“Jeg tror ikke der er nogen af vores forhandlere der er i tvivl om vores holdning til Black Friday”
Vil I helst have de ikke sælger jeres tøj til “Black Friday” rabat?
Ja.

Det var hvad der kunne vrides ud. Vi venter spændt videre…..Fortsættelse følger

SÅDAN SÅ MADS NØRGAARDs WEBSHOP UD SIDSTE ÅR TIL BLACK FRIDAY!

VIS LIDT KLASSE MADS!

KOMMENTAR // DONTT.DK MENER:
Der findes masser af sympatiske grunde til at droppe Black Friday. Klimaet lider, og der bidrages i forvejen rigeligt til “køb mere, køb nyt” samfund. Dontt.dk finder heller ikke dagen specielt charmerende. Men der er så mange måder at gøre det på / kommunikere det på:

– Kollegaerne fra Soulland holdte heller ikke Black Friday. De nævnte det ikke med et ord, men kommunikerede i stedet en ny kollektion, som havde fokus på bæredygtighed. Et klart signal uden at tale ned.

– Urfirmaet About Vintage holder “Black Friday”. Men det bliver ikke med tilbud. Det populære urmærke har i stedet lavet, et sort limiteret ur og sælger det på fredag, helt uden rabat.

Så Mads, Vi håber du viser lidt klasse i år, og ikke har behov for at rakke ned på dem der holder Black Friday. Især ikke når man så samtidig holder Københavns største lagersalg i Nørrebro Hallen, kører store udsalgsperioder, VIP sales osv.