Du er formentligt allerede stødt på virksomheden Bedre Nætter. For udover at virksomheden har en mission om at lave de bedste senge til en overkommelig pris, har virksomheden de seneste år markeret sig innovativt på en lang række områder. Vi har i denne artikel valgt at fokusere på et par ting fra deres marketingmix.
Du kender dem nok allerede som partner på Peter Falktoft og Esben Bjerres podcast, “Her går det godt.”
Et andet tiltag er, at Bedre Nætter har skabt deres eget medie. De kalder mediet “Slap af”, der bor i sit eget redaktionelle miljø udenfor deres webshop.
Vi fik en snak med Bedre Nætters marketingchef Thomas Barker om begge ting.

Hvorfor gav det mening for jer at lave et stort indholdsunivers / medie?
Jeg er meget inspireret af at arbejde med brand journalism. Jeg tror på, at det er måden, vi vinder forbrugerens hjerte. En “one-off” reklamefilm er, i min optik, kun effektiv på den korte bane. Der er en fri position i mediebilledet, hvor brands kan levere indhold på linje med de mere klassiske medier.
Derfor har vi tre ben i vores marketingarbejde. Et taktisk ben, hvor vi kommunikerer pris og produkt. Det som alle brands elsker, og hvor de fleste er super dygtige. Et ekspert-ben, hvor vi arbejder med vores viden og know-how. Det sidste ben, og hvor jeg mener, vi adskiller os, er vores nysgerrige og kreative ben. Her undrer vi os, vi opfinder, og vi formidler. På forbrugernes præmisser. Vores egne produkter er sjældent med i indholdet. Og de er sjældent omdrejningspunktet for idéen.
Hvordan er det blevet modtaget?
I skrivende stund har vi rundet +100.000 på slapaf.dk. Vores engagement på vores (brand)annoncer har aldrig været højere, og vi har skabt samtaleemner for rigtig mange danskere – faciliteret af os som brand. Vi arbejder konstant på at få endnu mere tid med læseren, da det er en af de vigtigste målepunkter for os. Men vi er godt på vej, og målt på tværs af brand perception, læsere og ROAS har det været en succes.
Er det meningen, at det skal forblive, eller er det en kampagne?
slapaf.dk bliver. Det er et digitalt magasin, hvor vi publicerer indhold 1-2 gange i ugen om alt fra onani og selvmord til surdej og vinterbadning. Ambitionen er at koble endnu mere video på – især som minidocs.
PETER OG ESBEN ER SOM ....
Hvad skal “slap af” give folk fremadrettet udover at sælge nogle senge?
De skal mærke, at vi tager dem seriøst. Det her er formidling og ikke SEO(content). Kan vi gøre danskerne bare en my klogere og give dem lidt mere lyst til at trække håndbremsen en lille smule, så har det været en succes.
I har brugt forskellige personligheder, f.eks. Peter Falktoft og Esben Bjerre. Hvad har I fået ud af at arbejde med de to?
Fra et branding perspektiv så læner vi os op ad to influencere og ambassadører, der pt. producerer det bedste og stærkeste content i Danmark. Vi køber ind i humor, holdninger og kant. Noget vi også har som brand. 5-10 minutter dedikeret finurlig og intelligent taletid om søvn, sengeoplevelser og bedre nætter er svært at finde på andre medier.
Hvad har overrasket dig mest med brugen af de to?
Det er imponerende, hvor meget “in sync” de er. Som to enæggede tvillinger, så ved de nærmest altid, hvad den anden gør og siger.
Helt overordnet. Hvordan måler du som ansvarlig for marketing sådan et samarbejde?
Adspurgt data på de kunder, der handler. Vi ved rigtig meget om deres nuværende søvnmønstre, produktbehov, og hvilke medier de kommer fra. Og så følger vi naturligvis salgsmønstre på de modeller, der bliver nævnt i podcasten.
Hvilken artikel vil du anbefale vores brugere, at de skal læse først?
Det må være “Bringer coronakrisen det bedste frem i os?”, da den manifesterer vores magasin og nysgerrighed på livets evige hamsterhjul, der kun går hurtigere og hurtigere.
