Samtale med Joachim Latocha. 

Den første skjorte med knapper blev efter sigende registreret helt til i 1871. Dermed er det faktisk en af verdens ældste beklædningsgenstande. Alle har den stadig. Nogle har mange. Nogle har dem kun på ved festlige lejligheder, og nogle har dem på flere gange om ugen som deres arbejdsuniform. Det er især de sidste, som det unge danske skjortebrand Barons henvender sig til.

Manden bag hedder Joachim Latocha, 35 år og uddannet cand. merc. fra CBS. Allerede som 28-årig opnåede Joachim titlen “Director” i Deloitte, og var “en af dem” i skjorte hver eneste dag! Det var også en dag i Deloitte, at ideen til Barons opstod. Som Joachim tidligere har fortalt;
“Vi var i gang med et frasalg af en virksomhed, og da vi stod i toget, begyndte vi at joke om kvaliteten af hver vores skjorte. Min skjorte havde klaret dagen, mens min tidligere kollegas var dumpet med et brag. Det blev tydeligt for os, at alle slår sig på kvalitet, men det er de færreste, der rent faktisk lever op til det. Ideen blev født. Vi skulle udvikle og sælge kvalitetsskjorter til en skarpere pris, end hvad der er gængs på markedet.”

I dag kan du komme tættere på Joachim Latocha, som er ugens creator på dontt.dk

BARONS

HISTORIEN OM NAVNET:

Joachim: "Brandnavnet BARONS er valgt, fordi en baron er den frie mand. Fri i tanke og handling, men også en mand der tilbage i historien kunne kaste glans over kongens hof. Det online univers kredser om netop det, og inviterer alle ejere af Barons-skjorten til at finde den bedste version frem af sig selv og træde ind i Barons-familien."

Hvem er Joachim Latocha?
Jamen, de cool facts er, at jeg bor på Østerbro, er gift med Sasha og har 2 små piger på 1 og 5 år. Vi startede selskabet tilbage i 2013, hvor vi skulle undersøge en masse ting (de første 2 år gik med undersøgelser, test og besøg på fabrikker). Så de har faktisk været med på hele rejsen. Det er ret vildt at tænke på. Nogengange ville jeg ønske, at jeg var startet tidligere med Barons. Men det er altid svært at gøre sådan noget op.

Før Barons var jeg i Deloitte i 5,5 år, hvor jeg nåede op på Director niveau. Det er det sidste step, man møder, inden man bliver partner. Så det var mildt sagt en god løn, som jeg valgte at sige nej til fremover.

Joachim Latocha barons

I har netop åbnet en butik?
Vi ser os stadig som en e-commerce forretning, men det er en spændende test. Det giver helt klart nogle store muligheder. Hvordan åbner man en butik helt rigtigt?
Vi skal finde ud af hvordan man konverterer offline kunder til online kunder? Er offline kunder mere loyale? Hvad koster det? Hvordan bygger man en butik? Alle de ting der. Så butikken er et eksperiment til fremtiden.

I sælger kun skjorter nu! Kunne man forestille sig, at I udvider jeres sortiment?
Det er f….. et godt spørgsmål. Hvis du havde spurgt mig for 2 år siden, var svaret uden tvivl “kun skjorter”.  Skjortemarkedet er så stort. Men mulighederne er så mange. Jeg har fået de første 500 opfordringer/forslag til ting, som vi kunne lave sammen. F.eks. slips. Men jeg gider ikke at lave slips, fordi jeg ikke gider at gå med slips. Jeg tror, at slips er på vej ud! Jeg føler ikke for “statement sake”. Så rent strategisk tror jeg på, at det er bedre at være “dem med de gode skjorter”, end andet muligt andet.

Sælger I stadig mest i Danmark?
Ja, vores største marked er helt klart det danske. Det er let at sige, at man er “born global”, og at ens webshop kan sende ud til hele verden. Men det betyder ikke, at du er god. Vi har en klar strategi for det. Vi tror på en 100% lokalisering. I sidste uge startede fuldtidsansatte ind fra Holland og Sverige, som er vores fokus pt. udenfor Danmark. Vores produkt er så godt, så alt omkring produktet ligefra kundeservice til forsendelse og genkøb skal fungere 100%.

"I modsætning til 99% af vores konkurrenter, udvikler vi selv vores tekstiler. ALT skal være perfekt"

Joachim Latocha om at gøre sig umage.

Blæksprutte på kontoret

Hvordan ser din hverdag ud?
Det er typisk mig, der afleverer vores 2 piger, derfra cykler jeg ind på kontoret i K, hvor vi deler kontor med “About Vintage”. Det fungerer super godt. Det er en god sparringspartner. Vi er en masse unge mennesker, i et rigtigt sundt og arbejdsomt miljø.
Jeg sidder selv med e-commerce og produktudvikling som det primære. Men det er klart, at jeg fungerer som en blæksprutte i virksomheden. Når man har tidligere har gjort ALT i virksomheden, så kan det være svært ikke at være med i det hele. Men her har jeg også fundet en ro, og en masse dygtige profiler, som har løftet virksomheden. Det er jeg rigtig komfortabel med.

Hvor får I jeres inspiration fra?
Jeg lytter rigtig meget til podcast. Jeg læser også meget. I sommers læste jeg “Let My People Go Surfing” Jeg har altid været interesseret i “business”, men nu søger jeg også at “koble” til, hvilke problemer vi forsøger at løse i forretningen. Der er så mange indsigter i andre virksomheder, som Barons helt sikkert kan lære af.

Hvornår gør I jer allermest umage?
I modsætning til 99% af alle vores konkurrenter, udvikler vi selv vores tekstiler. Så det er helt sikkert vores produkt. Der er så meget teknik, og vi er meget bevidste om vores ansvar ift. bæredygtighed.


LØVENS HULE

“Wow, hvad er der lige sket her?”

Sådan tænkte Joachim Latocha, efter at Barons havde været med i DR’s iværksætterprogram Løvens Hule.
Til Børsen fortalte han dengang:

“Vi sad og kiggede på de der tal i går, og det eksploderede bare. Vi havde mere end 13.000 mennesker inde på sitet i timerne efter udsendelsen. At vi ville ramme over 1 mio. kr. de første timer før midnat, det havde vi ikke regnet med. Vi havde hørt nogle forhistorier, men i vores vildeste fantasi havde vi ikke regnet med, at vi ville sælge så mange skjorter på så kort tid.”

Dengang svarede 1 mio til 2 måneders omsætning for Barons, så man forstod at Joachim Latocha var begejstret.

Om oplevelsen dengang fortæller Joachim til os:

Vi er stadig rigtig glade for den investering og omtale vi fik. Jacob (Risgaard, red.) er en rigtig dygtig købmand på nettet, og har nogle adgange der er helt unikke. Det er f.eks. på logistik og at drive forretning på nettet i stor scala. Det er blot for at nævne 2 ting. Han har uden tvivl løftet hele organisationen. Løvens Hule gav selvfølgelig et boost til forretningen, men jeg tror også mange oplever et stort fald, når “hypen” er ovre. Der har vi formået at holde et godt niveau.

continued….