Yepti ejer: Deleøkonomien er kun lige begyndt

jan_dontt

Yepti.dk gik for få måneder i luften. Kort fortalt er Yepti det samme som DBA, bare med lej og udlejninger. De fleste der læser disse linier har nok bemærket den hype, som der har været omkring site og koncept. Det er det strategiske branding bureau Oktober KBH, der står bag. Bureauet er ligeledes partner.

Jan Mølhave er manden bag. I dette indlæg kommer Yepti ejeren med svar på “Hvorfor deleøkonomi” og “Hvorfor Yepti” ?

Om Jan Mølhave:
Jan Mølhave, CEO Step Holding ApS m.fl.
56 år, gift med psykoterapeut Ellen Skipper, 4 børn.
Direktør i Keops/Landic 1991-2002.
Siden da investor og udvikler – primært inden for ejendomssektoren i Danmark, Tyskland og Sverige.
Ejer af og CEO i Yepti ApS siden 2015.

Kære læser,

Jeg er blevet foreslået at skrive et indlæg på Dontt – og selvfølgelig gør jeg da gerne det. Kiggede dog først lige på Dontt’s hjemmeside, hvor jeg kunne læse, at navnet Dontt er afledt af det gamle udtryk dont – som i ”dagens dont”, altså dagens opgave.

Det gav mig indfaldsvinklen. For begrebet ”opgave” dækker over så meget. Udtrykket bruges meget faktuelt om eksaminer eller andre omfangs- og tidslimiterede aktiviteter på jobbet, studiet eller hjemmefronten. Men en opgave kan jo også relateres til en større og meget mere holistisk sammenhæng, som f. eks. en livsopgave – altså noget der arbejdes på eller stræbes efter over et helt liv, og som typisk ikke er specielt faktuelt, nærmere lyst- og behovsstyret. Og så er der de opgaver som ligger inde mellem de tidsbegrænsede, faktuelle udfordringer og de livslange lyst-/behovsbaserede ønsker/ambitioner. Det er de opgaver, som flytter os mere end bare en eksamen eller et vellykket projekt på jobbet ville gøre, men mindre end et helt livs søgen efter en udvikling. Opgaver som vel mest af alt ligner mellemstationer, hvor der er mange nye veje at vælge mellem, men ingen naturlig vej tilbage.

En sådan opgave mødte jeg for 1½ år siden. Jeg gik nemlig i en periode og kedede mig. Alt omkring mig fungerede optimalt; alle igangværende aktiviteter havde over årene opnået et solidt fundament og der var ingen røde lamper i sigte. I grunden en dejlig situation, men altså også gevaldig kedelig. I andre lignende situationer, ville jeg nok vælge at give mig hen til glæden ved kedsomhed, måske golfe lidt mere, læse lidt flere bøger og spise lidt flere hyggefrokoster. Jeg er 56 år og har mit på det tørre. Men denne gang opstod der pludselig et ønske om at sætte præg på og blive en del af fremtiden – frem for bare at dvæle ved trygheden i at kende nutiden. Store ord måske, men fremtiden – det er faktisk hvad jeg anser deleøkonomi for at blive/være. I medieverden, forskerverden, den politiske verden og alle andre verdener omkring os, omtales deleøkonomi som den helt store megatrend. Sammen med cirkulær økonomi – altså en økonomisk orden, hvor de materielle forbrugsgoder genanvendes helt eller delvist via retursystemer – er deleøkonomi den økonomiske verdensorden, som skal bære os ind i en fremtid, hvor vi i stedet for de nuværende ca. 7 mia. mennesker på jorden snart vil være 10 mia. om at anvende de samme ressourcer. Og så ovenikøbet 10 mia. hvor middelklassen er vokset med deraf følgende yderligere stigende krav til forbrugsmuligheder.

Over de seneste år har deleøkonomien fundet fodfæste, men den er endnu kun i sin spæde vorden. Inden for bolig og bil er der allerede store verdensdækkende deleplatforme. Men de konkurrerer i vidt omfang med gamle veletablerede brancher: Hoteller, feriehuse, biludlejningsfirmaer, busser og tog – og konkurrerer dermed i vidt omfang bare om at tage markedsandele fra de gamle ronkedorer. Nuvel der er også helt nye koncepter, hvor man reelt deler biler, både, tøj etc., men de har endnu kun knap målbare markedsandele. Men bare vent – det får de og det kommer til at gå hurtigt!

Yepti.dk

Mølhave med sin legendariske flishugger. Et produkt han selv udlejer på Yepti.dk

For 1½ år siden købte jeg platformen Yepti.dk, hvor man kan dele alt mellem himmel og jord med hinanden – og det kan jeg betro læserne er noget af en opgave. På Yepti.dk kan man udleje og leje stort set hvad som helst – fra køkkenudstyr til sportsgrej og fra ventetøj til villatelte. Yepti.dk er en investering, som mange sikkert vil karakterisere som prematur. Og ja, det virker måske lige nu lidt vovet at påstå, at alle forbrugere bør kunne se en fordel i at leje en forbrugsgenstand for 40 kroner frem for at købe den, når den nu kun koster måske 399 kroner. Men det er kun et spørgsmål om tid. Fordelene ved deleøkonomien er så fundamentale, at den uundgåeligt vil udvikle sig med stor styrke og hast – også når det drejer sig om ganske almindelige dagligdags forbrugsgoder. Og her er det ikke – som det ellers ofte fremhæves – alene mindre miljøbelastning, der er i fokus. Stigende forbrug kræver mere plads til opbevaring. Det harmonerer ret dårligt med, at vi bliver flere og flere om at dele den plads, der er – og vi derfor må indstille os på, at vi får mindre og mindre plads til alle de ting, vi gerne vil råde over. Stigende forbrug aflejrer også et behov for stigende kvalitet i vores forbrug. Vi vil ikke nøjes. Hvorfor købe det næstbedste, når man kan får adgang til det bedste ved at leje. Også stigende krav til hurtig udskiftning af forbrugsgoder med andre mærker og modeller vil brødføde udviklingen hen mod deleøkonomi.

Så jeg er ikke i tvivl. Deleøkonomien er kun lige begyndt. Vi vil gradvist blive mentalt trænet og vænnet til at deles om forbrugsgoderne i jagten på optimering af vores forbrug. Vores behov for at eje vil naturligvis blive udfordret, men gevinsten ved at dele vil overskygge ulemperne. Og det bliver en super verden. Tænk på alle de muligheder, der pludselig ligger lige foran os. At leje er billigere end at købe. Med deleplatformene er det ikke længere et spørgsmål om enten/eller, man kan få både/og. Tænk på alle de goder, som vi ellers ville have frasagt os, fordi de er for ekstravagante, pladskrævende eller bare fjollede – og som nu pludselig er opnåelige.

yep_

Opgaven med at få Yepti.dk på landkortet – få brugerne til at sign’e op og bruge sitet aktivt – er kæmpestor. I dag har Yepti.dk ca. 10.000 brugere og der skal mange flere til, før sitet har en tilstrækkelig stor densitet. Men med en tilgang på pt. 3-400 nye brugere ugentligt er der en markant positiv udvikling. Måske er det på trods heraf ikke Yepti.dk, der ender med at blive den foretrukne deleplatform i det lange løb og måske tjener jeg ikke millioner på at sælge virksomheden til en international spiller. Men det er en opgave, som giver super god mening, ene og alene fordi den er en helt naturlig del af en megatrend. Og det er nok for mig.

/Jan Mølhave

Du kan i øvrigt blive gratis bruger på Yepti.dk her! 

Vidste du at:
Oktober KBH er partner i Yepti, og har stået for udviklingen af nyt website, kommende forbedringer og hele brandingdelen.
Spørgsmål rettet til / om Yepti går til Jon Nedza via JN@yepti.dk