Stop med at vente på den perfekte plan.

Kender du det at man sidder med en fabelagtig ide, men ved ikke helt hvordan man kommer i gang? Hvis du kender det, så tror jeg at den her lille historie fra det virkelige liv vil sætte dine tanker lidt i gang. En historie fra mit liv i New York, 2012 med miinto.com

Det hele begyndte med et telefonopkald fra vores Group CEO og main investor tilbage i maj 2012. Vi havde arbejdet som slidte tyrkiske æsler for at smadre budgetterne med miinto i Amerika, Miami. Og den dag i Maj, havde vores Group CEO (Morten Larsen), og hovedinvestor (Carsten Mikkelsen) noget at spørge mig om.

Sagen var, at jeg havde sendt en e-mail til dem begge et par uger tidligere, hvor jeg virkelig på det kraftigste efterspurgte at vi startede operationer op i New York. Jeg ved ikke præcist, hvad som gjorde udfaldet for min mavefornemmelse, men, jeg følte, at vi gjorde forkert ved kun aktivt at arbejde ud fra Miami. Miinto er ikke simpelt som vi ser ud. Vi kan ikke bare komme ind på et nyt marked uden at have sikret nogle vigtige parametre. En af dem er, at de “rigtige” butikker skal findes fysisk på det marked vi er aktive i. Kort forklaret giver miinto.com tøjbutikker mulighed for at konkurrere i den digitale verden, men kun hvis de har de brands, som er efterspurgte (udbud/efterspørgsel) i det digitale univers.

Vi har den perfekte kombination mellem indkøbserfaringen fra butikker i modebranchen og vores erfaring indenfor online markedsføring. Men vi er nødt til at sikre de rigtige brands er på plads, før ”The miinto magic” kan ske. Desværre var Miami or/eller Florida ikke fyldt med sådanne butikker. Desværre havde de ikke hvad størstedelen af det Amerikanske marked efterspurgte online.

Så hva’ så?

Jeg fik et opkald fra Morten Larsen, hvor vi kort talte om den e-mail jeg tidligere havde sendt dem om at starte vores operations op i New York. Inden for få minutter besluttede vi, at jeg var nødt til at flytte til New York for at give det et seriøst spark i r***. All In!

Fuck mand, jeg husker den kæmpe lettelse jeg fik og sekunder efter den stress jeg følte da vi tog den beslutning. Vi gav mig 2 uger til at få flyttet mig selv, mine ting og alt fra Stockholm og til at begynde at arbejde ud fra New York. Haha, jeg var jo boende/arbejdende i Stockholm på det tidspunkt og havde helt andre planer. Men det er hvad det er, og vi rykkede hurtigt. Bang!

Da det virkelig gik op for mig, hvad der egentlig var blevet besluttet, fik jeg sgu lidt sjove sommerfugle i maven – næsten de ”dumme” af dem. Jeg blev sgu nervøs for opgaven. New York mand! Laver du sjov med mig! Jeg har været der én gang, da jeg var 16 år med min folkeskole. The Big Apple. Damn!

Inden for et par timer fik jeg bestilt billetter til Miami. Jeg blev nødt til at besøge vores afdeling i Miami for at få en snak med teamet dernede og for at forstå de processer de havde haft succes med. Desuden skulle jeg også snakke New York-strategi med vores Interim MD, Mike Dannheim.

Jeg ankom til Miami og jeg begyndte straks at arbejde på at få et overblik over hele situationen. Jeg følte seriøst, at opgaven var umulig. Kæft en opgave mand! Haha! Jeg havde 9 dage til at finde en lejlighed i New York. En lejlighed som skulle være korttids lejet, fuldt møbleret og BILLIG. Først og fremmest findes der ikke billige lejligheder i New York. Og slet ikke med de præferencer. Første virkelige udfordring!

Jeg begyndte at søge efter boliger på internettet og kigge forskellige hjemmesider igennem med diverse lejemuligheder. Min eneste udfordring var blot, at jeg havde ingen anelse om de gode/dårlige områder i New York. Jeg ledte i blinde. Heldigt nok, fandt jeg en stor lejlighed i Williamsburg, Brooklyn og mega overraskende var ejeren dansk. Hah! Det er en lille verden vi lever i hva?!. I løbet af ingen tid fik vi arrangeret en visning og jeg var klar til at flyve til New York. Vi fik det løst, men ikke billigt, haha.

De første 6 dage tilbragte jeg med at gå op og ned af de uendelige lange avenues og hundredvis af streets i New York. Jeg forsøgte at danne mig et overblik og finde de butikker jeg senere skulle sælge miinto ind til. Shit. Jeg husker den 3. nat på hotellet, som var det i går mand. Mine ben var så smadret. Jeg havde gået 20-25 km hver dag op og ned fra subway stationer. Jeg havde taget de forkerte subways fucking mange gange og jeg var træt mentalt. Jeg var så fokuseret på at få den her opgave løst, at jeg ikke lod min hjerne spille spil med mig. Jeg SKULLE få det til at ske. Hvis nogen kunne gøre det, var det mig! Det var i hvert fald det jeg fortalte mig selv.

Efter 8 dage i New York begyndte jeg endelig at få et overblik (det er ganske hurtigt venner) og jeg kunne nu begynde at blive mere og mere effektiv i dagtimerne. Min kollega, Kevin Cook – besluttede at komme til NYC for at hjælpe mig med at gøre drømmen til virkelighed, så han flyttede alle sine ting fra Florida til New York. Stort skridt mand. Det respekterer jeg helt vildt!

Kevin og jeg fik lejligheden og sparede tusindvis af dollars i husleje ved at flytte ud fra hotellet. Haha, vi var så amatør mand. Vi havde valgt, eller jeg havde valgt et hotel på 52nd street mellem den 9th og 10th avenue. Blot til info, så kommer du sgu ikke meget tættere på Times Square = $ $ $ $. Super naivt og dyrt valg. Nå, men vi skulle videre! Missionen var klar og potentialet enormt.

Kevin og jeg arbejdede vores røv i laser og jeg er laver seriøst ikke sjov, når jeg siger, at vi måske har arbejdet 90-100 timer om ugen. Vores daglige rutiner lignede dette:

  • Op klokken 6:00 for at få trænet lidt (formen skulle jo holdes. Sommer i NYC)
  • 07:30 På computeren, hvor vi planlagde dagens besøg / territorier. (se billedet nedenfor, for hvordan vi gjorde det)
  • 09:30 Total ”spamme” vores kundeemner med e-mails, telefonopkald, Facebook-beskeder, Twitter-beskeder, Whateverwecouldfind beskeder
  • 11:00 I FELTET for at besøger butikker. Cold calling så det basker
  • 20:00 hjem / kontor for at strukturere vores pipeline
  • 21:30 Sende e-mails til alle besøgte top 30 steder for dagen. Blot for at holde pipelines HOT HOT HOT.
  • 22:30 Fik vi oftes en øl på vores tagterrasse og en snak om dagen der var gået.

I løbet af vores arbejdsuger deltog vi i så mange events som muligt. Vi skulle bruge netværk, og det koster blod, sved og tåre. New York er byen, der aldrig sover. Du ville kunne feste næsten hver dag, også i dagtimerne ved frokosttid. Du ville kunne komme til Roof Top fester, hver aften og det fortsatte og fortsatte sådan. VILD by venner, vild by! Vi deltog i så mange forskellige arrangementer som muligt, blot for at netværke og det virkede. Indenfor 1,5 måned startede vi vores egen BBQ event: Miinto & Friends Roof Top BBQ. Vi inviterede alle vi mødte, som kunne være en potentiel “god person at kende.” Vi brugte det som et varemærke i feltet, som en icebreaker. Som en ren networking muligheder. Vi gjorde ALT, hvad vi kunne. Der var intet der hed Weekender og søndage. Alle dage var arbejde.

Indenfor 3 måneder lykkedes det os at få 30 nye butikker med. Alle betalte endda. Vi fik endda USA “tilbage på sporet”, når det kommer til at måle på New Sign-ups (nye butikker), men det var slet ikke godt nok. Jeg må satme indrømme, at det var en pisse stor og svær opgave. Ved at se tilbage, gik vi nok ind på markedet for tidligt, og vi har lært af det. Min tid i New York gav mig en seriøs kærlighed til byen og jeg føler, at jeg kender den bedre end nogen anden by i verden. Takket være mine nye og meget gode venner den dag i dag ”The Krahel Brothers”, ville jeg når som helst kunne vende tilbage og føler mig hjemme i byen igen.

Med alle de her ord, er min pointe at: hvis du har en idé, en tanke, en vision eller bare en drøm – så se at sæt actions på og få den ”ud i verden”. Det hele starter ved, at DU tager skridtet, ingen andre. Der hvor alt starter, er der hvor du tager skridtet. Med et hjerte fuld af passion, et sind fuld af fokus og dage fulde af action, mener jeg oprigtigt, at alle kan gøre en drøm til virkelighed.

Mit bedste råd til alle med en drøm, et mål eller en rigtig god idé er, at se at komme i gang. Stop med at vente på den perfekte plan. Det er bedre at komme i gang med en halv plan, end aldrig at starte med den perfekte.

Hvis du stadig læser dette, Godt arbejde! Haha, det viste sig sgu til at blive en smule længere end jeg regnet med. Jeg har vedhæftet nogle YouTube opdateringer fra vores tid i New York, bare for at give dig et lille indblik i vores tid der. Damn jeg savner det!

Planen for de planlagte besøg ses herunder:

//Mike Radoor