New York – State of mind…

Dontt.dk sætter i den kommende uge fokus på ”modet” –
Vi vil inspirerer til at finde modet, og gør det igennem hele ugen med spændende historier.
Vi tror nøgleordene for succes er flid, mod og kreativitet!

Vi ligger ud med Julius Juul. Københavner drengen, der arbejdede på reklamebureauet Ogilvy i København, men egentligt altid godt har vidst han skulle ”ud” … Det gjorde han så!

1. Du bor i New York – Fortæl om turen fra KBH – New York? Hvordan ”skete” det?
Første gang jeg kom til New York i 2011, mærkede jeg en helt bestemt stemning omkring byen, som jeg var ekstremt fascineret af. På det tidspunkt vidste jeg at jeg skulle til New York for at arbejde og bo. På daværende tidspunkt arbejde jeg som Junior Art Director på Ogilvy i København, men følte det var lidt for nemt bare, at bruge den kanal til at komme herover. I forbindelse med mit skoleforløb på DMJX besluttede jeg mig for, at søge en praktik plads på det nyopstartet reklamebureau Barton F. Graf 9000. Et bureau som var startet af folkene bag verdens kendte kampagner som: Old Spice, Skittles, Snickers og mange flere. Jeg sendte ham en online ansøgning, www.DearGerryGraf.com, samt en plakat, der henviste ham til sitet. Han ringede så efterfølgende til mig og sagde han gerne ville snakke sammen, hvortil jeg svarede at: “Jeg var i Cannes, men at vi kunne Skype?” Han sagde så: “Nej nej, jeg flyver til Cannes i morgen, så kan vi snakkes” Han fløj til Cannes, vi mødtes, også tilbød han mig, i stedet for en praktikplads, en fuldtidsstilling som Art Director hos Barton F. Graf 9000, han ville sørge for visa, løn, flybilletter osv. også tilføjede han også lige: “And you can sleep on my couch”

Jeg havde ikke forestille mig at det skulle gå så hurtigt, men nu havde jeg muligheden for at opfylde min drøm om at komme til New York og arbejde og leve, så måtte jeg tage den.

2. Den lange seje træk
 – Historien om hvordan du kom igang, overvejelserne…Var det let at flytte til NYC?

Der er en meget anderledes arbejdskultur i USA og især i NYC. Det er slet ikke unormalt at arbejde fra kl. 9 til kl. 21 hver dag. I de kreative brancher er det også meget normalt at arbejde i weekenden. For de fleste mennesker er deres arbejde deres liv. Det gjorde det selvfølgelig også ekstra hårdt at komme i gang. Udover det er der selvfølgelig også en masse kulturelle ting man skulle vende sig til og det var selvfølgelig også svært at man ikke lige havde sine venner eller familie ved hånden. Når det så er sagt er New York en by som skabes af folket. Indbyggerne kommer fra overalt i verden. Og det er nærmest exceptionelt at møde mennesker der er født og opvokset i New York. At største delen af befolkningen kommer udefra medfører også en stemning af at folk er mere åbne overfor ny tilkommende, fordi de jo selv har været igennem den periode på et tidspunkt.

Hvorfor har få danske (reklame)folk succes i US? Hvis vi eks. kigger over til svenskerne er der i hvert fald flere reklamefolk der har klaret sig godt end i det danske…
Det er svært at sige hvorfor det lige er få danske reklamefolk der klarer sig godt herovre, og når det kommet til stykket ved jeg heller ikke om det er helt sandt ? 🙂
Men en af de ting jeg kender fra Danmark er, at fordi vi er så småt et land, har de fleste danskere rigtig stor kendskab til resten af verden. Mange danskere ser sig nød til at gøre sig kloge på omverdenen fordi Danmark bare ikke er tilstrækkeligt. På den måde ender vi op med en ekstrem forståelse for mange forskellige kulturer og det gør det muligt at håndplukke det bedste fra hele verden og skabe noget nyt. Giver det mening ? 😀

3. Hvilke forskelle/ligheder har du oplevet i US kontra DK?
En af de rigtig store forskelle jeg har kunne mærke er at amerikanerne helt fra de er små bliver lært at gå op i resultater. I skolen handler det ikke om at du forstår processen eller har evnen til at tænke kritisk, men at du svarer rigtigt på A, B, C eller D. Tanker om at gå op i resultater affekteres også ind i erhvervslivet. I mit tilfælde har det været en rigtig positiv indflydelse, i og med at kunden er ligeglad med om du er 23 eller 50 år gammel, hvis du kan levere! De kigger stort set kun på hvor god du er til det du gør, også kan det være lige meget hvor mange år du har på dit CV eller hvilke skoler du har gået på. En anden ting der er rigtig positivt ved USA er at ting sker rent faktisk. Hvis folk siger, vi vil gerne lave et projekt, så går der ikke lang tid før man i gang. Skaleringen af projekter er naturligvis også anderledes herovre. Det er ligepludselig ikke urealistisk at lave et projekt med Alexander Wang eller at diskutere kameravikler med Kanye’s kreative direktør.

4. Hvor henter du din inspiration?
Det kommer meget an på projektet. Det kan komme fra mange forskellige kilder. Men jeg må nok indrømme at jeg ikke kunne klare mig uden internettet 🙂

5. Hvad er ambitionen?
For ca. 4 måneder siden sagde jeg op i reklamebranchen for at starte mit eget og fokusere på de ting jeg allerede havde kørende. Jeg kan kun sige at det nok er det bedste træk jeg nogensinde har taget. Jeg vidste godt at jeg havde en stor passion for modebranchen og ville helt sikkert give den et skud. Jeg har efterfølgende arbejdet med kunder som: HoodByAir, Alexander Wang, Michael Kors, Robert Geller og mange flere. Ambitionen lige nu er at fortsætte i den her bane indtil jeg ikke synes det er sjovt mere 🙂

Læs mere om Julius her: http://sonsofwilliam.org eller http://juliusjuul.com

Følg dontt på:
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM