Fra deltids startup til drømmen om succes i udlandet

Sportmonda er beviset på, at du sagtens kan starte en virksomhed ved siden af dit fuldtidsjob – så længe du har det rigtige team. I dag bringer vi historien om Sportmonda, fortalt af Co-founder Peter Assentorp. En af de historier som Dontt.dks DNA er opbygget omkring. Inspiration fra creators! Mennesker inspirer mennesker! God læselyst.

Af Peter Assentorp

Det var egentlig Claus der kom med idéen til Sportmonda. I sin søgen efter et spillesæt til sit eget hold havde det undret ham, hvor besværligt det var, at finde et fedt holdsæt, som skilte sig ud fra mængden.

Claus tog derfor fat i sine to gamle handelsskole venner, Henrik og jeg, for at høre om vi var med på at starte en virksomhed der leverede sportstøj med tryk.

Udover at vi alle tre var vilde med sport, så repræsenterede vi også et bredt sæt af kompetencer, der udgjorde det perfekte hold til at starte op. Vi var et trekløver bestående af en udvikler, en designer og en økonom, så der var ikke nogen tvivl om, hvordan vores roller skulle fordeles, og så var vi ellers i gang.

Vi sprang dog ikke ud som fuldblods iværksættere, men valgte at beholde vores jobs og køre virksomheden på deltid. Vi mente man sagtens kunne skabe en succes ved siden af sit normale arbejde. En løsning der naturligvis har krævet mange lange aftener og weekender.

Vi startede ud som den klassiske start-up historie.

Vi startede op på et lille værelse i Claus’ forældres hus. Vi havde selv indskudt hele startkapitalen og de fleste af pengene blev brugt på at finansiere maskiner til produktionen.


Værelset hos Claus forældre. – ikke særlig mange kvadratmeter at boltre sig på.

I starten fokuserede vi primært på at lære maskinerne at kende, samt tilegne os viden omkring kvaliteten af tryk og sportstøj. Nogle af de første ordrer vi producerede, var derfor også til henholdsvis Claus’, mit eget hold og folk i vores netværk. Det gjorde at vi kunne få feedback fra venner og bekendte og kunne rette de små børnesygdomme fra start af.

Selvom det økonomisk gav god mening at låne det lille værelse til produktionen, så fandt vi også hurtigt ulemperne. En varmepresser (som bruges til at trykke tøjet) bliver op mod 170 grader varm. Hvilket gjorde, at det til tider, blev næsten umuligt at trække vejret inde på det lille værelse vi havde lånt. Havde arbejdstilsynet været forbi, så var det helt sikkert ikke blevet godkendt.

6 måneders arbejde bliver kasseret
Imens vi testede vores maskiner begyndte vi samtidig også at udvikle på vores nye website. Vi startede ud med et website, hvor der kun var en email-adresse på, hvilket selvfølgelig ikke gav nogle ordrer. Det var en midlertidig løsning, mens vi udviklede på den store forkromede webshop løsning. Jeg tror vi brugte ca. et halvt år på at få den udviklet. Det blev til flere ture i sommerhus med en kasse redbull under armen og adskillige sene aftener.

Vores første website. En email adresse, intet andet.
En af vores mange ture i sommerhus for at bygge vores store forkromede webshop løsning.

Men da vi efter 6 måneder stod med en løsning som ingen af os syntes var fed og kasserede det hele. Man skulle igennem rigtig mange kliks og valgmuligheder for at bestille et holdsæt, hvilket vi ikke syntes var optimalt. Vi tog konsekvensen. 6 måneders arbejde blev kasseret og vi startede forfra. Det var hårdt at se så meget arbejde gå tabt, men det er nok en af de bedste beslutninger vi har taget som virksomhed.

Vores første udspil blev bygget i WordPress (det blev kasseret)

Vores næste version tog ikke mere end én aften at lave. Idéen kom faktisk ud fra et gammelt computerspil, der hedder Sensible Soccer, som vi havde spillet da vi var små. I spillet kunne man selv vælge dragten til sit hold og man fik en god visualisering af hvordan ens dragt kom til at se ud. Vi var alle enige om, at det var den helt rigtige retning.

Vi satte os derfor sammen en aften over nogle pizzaer og lavede en hurtig prototype. Vi fik den nye idé online og kunne hurtigt se at vi havde fat i noget af det rigtige. Man kunne ikke så meget som man kan I dag, men fundamentet var der til at bygge videre på. Vi har siden da bygget flere funktioner på og har samtidig kunne se en støt stigende omsætning i takt med at vi har gjort websitet bedre. Det har bl.a. betydet vi har kunne købe bedre maskiner og har kunne få større produktionslokaler.


Vores nuværende website / designer som den ser ud i dag.

Her ses vores tidligere showroom, som nu er nedlagt til fordel for vores stigende produktion.

Vi skifter navn.
I takt med vi blev større som virksomhed, betød det også at andre spillere på markedet, fandt ud af hvem vi var. Siden begyndelsen havde vi kørt under navnet CustomSport og havde egentlig været rigtig glade for navnet. Men i august 2016 fik vi en kedelig mail fra et tysk firma, som mente de havde rettighederne til vores navn. De var i samme branche som os og var i stort set alle lande i Europa og ville have os til at skifte navn. Selvom vi var dybt uenige med dem, da de slet ikke brugte navnet, ville kampen stadig have været som David mod Goliat, så vi valgte at trække os.

Vi skiftede i stedet navn til Sportmonda. Jeg tror vi havde 50 navne op at vende før vi landede på Sportmonda. Det vigtigste kriterie da vi valgte navnet, var faktisk at domænenavnet var ledigt på de fleste sprog i Europa. Hvilket var svært når vi gerne ville hedde noget med Sport i navnet.

Navneskiftet ødelagde desværre også lidt af vores momentum. I stedet for at fokusere på at udvikle nyt, skulle vi nu ændre alt til det nye navn. Vi blev også straffet i Google søgeresultaterne, og voksede derfor ikke det store i resten af 2016. Vi er dog kommet fint efter det siden og har nu fået vores momentum igen, hvilket også var en af grunden til vi valgte at prøve nye markeder af.

Vi prøver udlandet
Efter længere overvejelser tog vi i starten af 2017 beslutningen om at vi skulle afprøve udlandet. Vi valgte Sverige som det første land. Der var flere muligheder i spil, men geografien, sproget og landets størrelse blev de afgørende faktorer.

Vi lavede en meget lavpraktisk liste over ting der skulle på plads inden vi kunne åbne vores svenske hjemmeside. Vi var dog også indstillet på, at vi skulle gøre os en masse erfaringer efter vi havde åbnet op. Vi valgte derfor en ”soft launch”, hvor vi først begyndte at bruge penge på markedsføring, efter vi havde fået sendt de første ordrer afsted. Vi gjorde det primært for at sikre at vi havde det mest grundlæggende på plads.

Selvom vi havde store forventninger til det svenske marked, så har det alligevel overrasket os lidt, hvor hurtigt salget har taget fart. Vi har derfor i dag fået endnu mere blod på tanden i forhold til at etablere salg i nye lande.

Næste stop bliver Tyskland og vi glæder os!
/Peter Assentorp
Co-founder, Sportmonda