Pomp & Co. – Fra Irland til Danmark

Pomp & Co

Hvordan starter man et nyt brand op i Danmark i en branche, som man intet kender til?

Af Casper Søby Hansen Co-founder af Pomp & Co. Danmark

Hvordan starter man et nyt brand op i Danmark i en branche, som man intet kender til? Dette spørgsmål stillede jeg mig selv flere gange i starten. En iværksætter for mig tør tage chancer, tro på idéen og er ikke bange for udfordringer, men at jeg skulle sælge grooming produkter den dag i dag, havde jeg ingen anelse om.

Hele mit iværksættereventyr begyndte for 2 år siden, da jeg blev jeg introduceret til det irske grooming brand Pomp & Co. af min medstuderende Jonas Lingren. Jonas havde forinden studeret et halvt år i Dublin, hvor han blev bekendt med brandet. Han kom tilbage til Danmark med en agenturaftale i baggagen og viste mig produkterne. Serien bestod på daværende tidspunkt af en Pomade og en Hair Cream, som er luksuriøse udgaver af hårvoks. Jeg var simpelthen solgt fra starten.

Jeg havde ingen relation til frisørbrancen og slet ikke barbermiljøet for den sags skyld. Første gang jeg blev introduceret til en hårvoks var tilbage i 00’erne. Det var selvfølgelig den velkendte Dax Wax og IdHAIR. Jeg vidste overhovedet ikke hvad jeg gik ind til. Efter at have undersøgt markedet igennem en bred Google-søgning, fandt jeg hurtigt ud af, at der var mange grooming brands på vej frem på det danske marked. Men hvordan starter man lige et nyt high end grooming brand op i Danmark når konkurrencen er benhård?

Jeg valgte i starten, at tage til min egen frisør. Hun ville meget gerne teste produkterne og give sin ærlige mening. Efter én uge var hun blevet utrolig glad for Pomaden og Hair Cream’en, derfor tog hun vores serie ind i sin salon. Det var godt nok ikke en barbershop eller en frisørsalon, hvor en herreklipning koster 500 kr., men det var lige meget. Nu havde vi vores første forhandler af Pomp & Co. i Danmark – og sikke en succes det var!

Nu startede eventyret for alvor. Vi ville se frisørerne i øjnene og give dem en personlig oplevelse af produkterne. I starten skulle Pomp & Co. udelukkende forhandles hos frisørerne og ikke igennem e-handel. Det var for at bibeholde brandets eksklusivitet, da flere webshops i dag har ødelagt markedet for frisørerne med deres priser. Derfor pakkede jeg min rygsæk med Pomader og Hair Creams, gjorde en salgstale klar og tegnede en rute for alle interessante barbershops og frisører i København.

I sommeren 2016 besøgte jeg over 50 mulige forhandlere. Jeg bor i udkanten af Valby, så det er en cykeltur på 5 km. ind til Indre By. Kombinationen af cykelturen og nervøsiteten gjorde ofte mine håndflader svedige. Det der gjorde mig mest nervøs var, at jeg kunne blive mødt af et utal af spørgsmål, som jeg ikke ville være i stand til at svare på. Når jeg trådte ind hos en mulig forhandler, føltes salonen som en ovn på 200 grader. Det var sindssygt svært for mig, men jeg vidste at det var et must, hvis Pomp & Co. skulle blive til noget i Danmark. Alle besøgende blev dog det hele værd.

Gennem mine besøg mødte jeg rigtig mange imødekommende og flinke frisører, hvor jeg fra besøg til besøg fik et endnu større indblik i frisørbranchen. Enkelte steder nåede jeg hverken at præsentere serien eller mig selv, før jeg blev smidt ud af salonen på røv og albuer. Jeg

husker tiden som benhård, men samtidig meget lærerig. Hvem skulle også investere deres penge i en ung fyr, som solgte irske hårprodukter i Danmark?

Efter en hård sommer hvor jeg havde tonset rundt på min cykel i København, havde jeg nu fået mere blod på tanden. Nu havde vi fået et par nye forhandlere i byen, men slet ikke så mange, som jeg havde håbet på. Derfor valgte jeg nu, at gå nye veje. Min partner og jeg blev enige om, at tage kontakt til en af de helt store spillere på markedet. Efter en lang korrespondance igennem mail og telefonopkald, fik jeg endelig sat et møde op. Pomp & Co. serien var blevet endnu større og havde udvidet med en Balm, Eau de parfum og Wash til krop og hår. Jeg følte, at hvis det her for alvor skulle lykkes, så blev vi nødt til at tænke endnu større.

Min partner Jonas og jeg præsenterede hele serien for de høje herrer og de var meget imponeret. De havde ikke set lignende grooming-produkter på det danske markedet før. Jeg følte, at den her var hjemme og vi nailede den. Desværre kunne vi ikke forenes om en kontrakt der var rentabel for begge parter. Vi havde brug for en virksomhed der var klar til at lade os vokse med dem og som ikke ville malke os. Konsekvensen ved at sige ja til sådan en stor aftale, kunne have kostet både min partner og jeg big time på den private front. Derfor blev samarbejdet aldrig til noget. Jeg ser dette som en sejr for os i dag, da vi godt nok takkede nej til denne mulighed, men fik derfor åbnet op for en anden.

I begyndelsen af 2017 var vi oppe på 10 forhandlere. De fleste i København og enkelte udenfor Hovedstaden. Efterspørgslen på serien blev større og større og i flere jyske byer havde forbrugere svært ved at finde saloner, hvor produkterne blev forhandlet. Derfor ønskede vi vores produkter på nettet, men under kontrolleret forhold, hvor vi ikke ønskede at underminerer vores forhandlere på prisen. Jeg så samtidig dette som en fordel, da vi kunne brande os direkte til forbrugerne med Pomp & Co. Danmark og skabe en bedre markedsføring for forhandlerne. Derfor startede vi vores egen webshop www.pompandco.dk i foråret 2017. Vi synes det var på tide, at tilbyde vores forbrugere en online platform, som vi selv stod bag, hvor produkterne kunne forhandles.

De fleste tror, at succes er en selvfølge når det gælder iværksætteri, men de glemmer hurtigt forarbejdet bag succesen. Når jeg i dag har fri fra mit fuldtidsarbejde, så kan jeg ikke bare smide mig på sofaen, når jeg kommer hjem. Der er forhandlere som skal plejes, varer der skal sendes, et lager som skal styres, sociale medier som skal opdateres og et regnskab, som skal være retvisende. Derudover skal jeg hele tiden være forberedt på, at kunne blive ringet op af forhandlere eller forbrugere, som har spørgsmål angående serien. Når det så er sagt, så elsker jeg det jeg laver!

2 år er gået og i dag står jeg tilbage klogere end aldrig før indenfor frisørbranchen, markedsføring, forretningshåndtering, kundepleje og flere spændende områder. Vores webshop er gået i luften med stor succes, hvor produkterne blandt andet har været i Euroman’s magasin. Vi har lige nu 12 forhandlere af Pomp & Co. i Danmark og flere er på vej!

Mit iværksættereventyr er først lige begyndt og stopper ikke før alle har Pomp & Co. i håret!

Casper Søby Hansen
Pomp & Co

I samarbejde med Pomp & Co giver Dontt.dk dig ( og alle vores læsere ) 20 % rabat på produkter fra Pomp. 
Brug linket her – og rabatkoden: DONTT20 ! 
dontt-annonce