Når der går mode i markiser

nicoline durup

I 2016 trådte 29-årige Nicoline Durup officielt ind som 2. generation i familievirksomheden Profil Markiser. En beslutning, som bestemt ikke var helt nem. For Nicoline havde gang i en international PR karriere i modebranchen, hvor hun bl.a. arbejdede for den britiske modedesigner Stella McCartney i London. I 2014 blev en telefonopringning fra hendes far dog begyndelsen på det eventyr hun i dag har kastet familievirksomheden ud på: En rejse, som skal gøre markiser til et designfænomen på lige fod med gulve, gardiner og skraldespande. Mød her kvinden, som gik fra mode til markiser og som vil have hele Danmark til at forstå, at uderummet er kommet for at blive.

Af: Nicoline Durup, Kreativ direktør hos Profil Markiser.

Indrømmet….

De fleste studser over kombinationen: ’mode og markiser’.

For er markiser ikke noget vores mormor havde? Sådan et stykke gul- og hvidstribet stof, som rulles ud med håndkraft og som mest af alt passer bedst til en kolonihave syd for København? Et produkt som ikke ligefrem er berettiget på de glitrende magasinsider i Bo Bedre og RUM og som vi mest af alt forbinder med en praktisk og lidt u-sexet overdækning?

Det korte svar er nej. Blank nej.

Markiser har måske en støvet fortid. Det skal jeg være den første til at skrive under på. Men i dag er en markise med til at understrege arkitektur, stemning og stil. Vi bruger flere og flere penge på indretning – også udenfor. Vi holder sommerfest i haven, middagsselskab på terrassen og vores gode smag indendørs skal ikke spoleres af uderumsting, som vi ellers havde tilovers. At indrette uderummet er blevet et aktivt valg, som også inkluderer en markise – herunder stilling til dens form, udtryk og farve.

Sagt med andre ord: Grænserne mellem inde og ude er begyndt at flyde sammen og netop dén tendens vil jeg gerne slå et slag for.

Men inden jeg får kørt dig træt i markisesnakken, følger her en kort introduktion:

Jeg er Nicoline. 29 år og kreativ direktør i vores familievirksomhed Profil Markiser. Det lå ikke umiddelbart i kortene, at jeg skulle blive en del af familievirksomheden – eller markisebranchen for den sags skyld. En branche bestående af håndværkere, som i alle de år jeg har kendt den (siden min far startede Profil Markiser i garagen i mit barndomshjem i Allerød i 1987) har positioneret sig på pris. Ikke umiddelbart noget for mig – troede jeg.

I stedet var jeg overbevist om, at jeg skulle slå mine folder i modebranchen. Jeg var blevet opslugt af modebranchens evne til at skubbe til grænser og til at stille spørgsmålstegn ved det konstante. Hos Stella McCartney i London kastede jeg min kærlighed på PR faget og dets eminente virkning.

Men en november dag i 2014 ringede min far. Vi skulle lige drøfte familievirksomheden. For hvad skulle der ske, når han på et tidspunkt ønskede at gå på pension? Jeg var måske godt klar over, at spørgsmålet en dag ville falde. Men som med så meget andet, er man bare aldrig rigtig helt forberedt på de der komplekse ting her i livet.

Jeg gik i tænkeboks. Endda i en tyk en af slagsen. For alle syntes at have en holdning til hvad jeg skulle – og ikke skulle. Jeg skal være den første til at indrømme, at det ikke var nogen let periode. Det var jo et stort og for mig endegyldigt valg. Trådte jeg ind, trådte jeg ikke bare lige ud igen. Jette Egelund, stifter af VIPP, havde svaret: Hvis der var nogen som kunne tage markisebranchen til nye højder, vende en supertanker og drive virksomheden videre, så var det mig. Jeg lyttede og i 2016 gik jeg officielt ind i Profil Markiser med det overordnede ansvar for vores marketing og forretningsudvikling.

Heldigvis sidder jeg her, et år efter min indtrædelse, med en følelse af, at det er den helt rigtige beslutning. Jeg ser rigtig mange muligheder i vores familievirksomhed (faktisk flere nu end jeg gjorde i 2016) og jeg har store ambitioner for hvor vi skal bevæge hos hen fremadrettet.

Uderummet er kommet for at blive.

Jeg har en mission om at gøre markiser mere sexede og et langsigtet mål om at skabe et livstilsbrand med uderummet som hjertebarn og katalysator. Jeg har allerede igangsat mange nye tiltag. Jeg har bl.a. skudt nye kampagnebilleder, hvor markisen er placeret i en langt større designkontekst end set før. Medarbejderne optræder også i en række kampagner med det formål at understrege, at vi er en familievirksomhed. Vi er som virksomhed trådt 100% ud af prismarkedsføringen og sammen med salgsteamet har jeg fundet nye værdier at slå på.

Jeg bliver tit spurgt om jeg ikke savner modebranchen. Og jo, engang i mellem kan jeg godt savne det overhalingsspor modebranchen konstant arbejder i. Men når det er sagt, så er jeg kommet frem til, at det som rent faktisk begejstrede mig allermest ved modebranchen. Det som formentlig har gjort, at jeg stædigt har holdt fast i den, har været dens evne til at skubbe til grænser. For mig handler det ikke om tøjet, tekstilerne eller sæsonens farver og snit. Det handler om at skubbe til den verden vi lever i – og lige præcis dét ønsker jeg at bringe med videre til markisebranchen. Jeg vil skubbe lidt til folks opfattelse af markiser – og ikke mindst uderummet, for uderummet er kommet for at blive og det samme er markiserne.

#velkommenudenfor

/Nicoline Durup
Profil Markiser

nicoline durup - dontt.dk