Man skal turde at ville være de bedste.

DSC_3856_edit_black-web

Der er ingen tvivl om, at han, på trods af sin unge alder, allerede har haft en interessant karriere. Men det er yderst sjældent, at man ser en fra finansverdenen, tage en tur over magasinbranchen for så efterfølgende at gå direkte efter sin store drøm: At etablere sit eget sneakermærke med vennen Kasper Rasmussen.

Mød her CEO & co-founder fra det nye sneakermærke ARKK Copenhagen, Thomas Refdahl!

Thomas, hvis man kigger på din baggrund, så har du været i 3 vidt forskellige lejre. Du startede karrieren i Saxo Bank, hvorefter du sammen med 2 andre stiftede First Purple og nu ARKK Copenhagen. Hvad har du taget med dig i “værktøjskassen”?
I Saxo Bank, hvor jeg rent faktisk startede som studiemedarbejder, lærte jeg, at det var sundt at være ambitiøs, at man er oppe mod folk med rundsave på albuerne og ingen jantelov. Hvis man ville, og hvis man turde, var der store muligheder. Den første dag jeg startede, sad der en fyr skråt overfor mig, der fik en bonus på 350.000 kr. Men der var “no free lunches”, og det var virkelig et hårdt arbejde, men hvis du klarede dig godt, så blev du også belønnet for det.

I midten af 2011 valgte jeg så sammen med 2 gode venner at starte First Purple. Vi ville skabe kvalitetsmagasiner til erhverslivet, fokuseret på relevans, segment og målgruppe. Vi gjorde det modsatte af samtlige andre danske mediehuse, og lod være med at dumpe vores priser, og smed de ekstra penge i at producere et kvalitetsprodukt. Med devisen “Du får, hvad du betaler for” gik vi i kamp, og First Purple er den dag i dag en sund forretning, dette på trods af at alle mente det var en selvmordsturné at gøre hvad vi gjorde, midt under en finanskrise. Så her har jeg taget med, at hvis du tror på det og har en god case, så lad være at lytte på andre, kast dig ud i det.

I dag sidder jeg kun med i bestyrelsen mens mine to partnere kører biksen videre.

Men som du selv siger, det går godt i First Purple, hvad har drevet dig videre til brand-/detailverdenen?
I mange år har jeg gerne villet prøve kræfter med modebranchen. Jeg har tidligere hjulpet og fulgt min nuværende partner Kasper i hans arbejde med branchen, og har elsket stemningen på f.eks. de mange messer. Jeg mener, at jeg har noget at byde ind med da jeg har en anden baggrund end mange andre i branchen. Samtidig vidste jeg at mit næste projekt skulle være internationalt fokuseret, så da Kasper kom med ideen om at lave vores eget sneakermærke var jeg slet ikke i tvivl om, at det var det jeg ville.
Jeg føler jeg har skabt mit eget drømmejob her.

Du nævner, at det skulle være internationalt? Hvordan tænker du det ind i din hverdag?
Jeg har hundrede procent fokus på vores udenlandske agenter og distributører, så det ligger selvfølgelig i min jobbeskrivelse. Det er et internationalt projekt, og når vi leverer vores spring summer 2016 kollektion, så er vores levering i Danmark kun 5-10 % af det samlede antal sneakers på trods af, at vi allerede har et pænt marked i Danmark. Når det så er sagt, så er vi naturligvis vanvittigt stolte over vores hjemmemarked her i Danmark.

Hvis du skulle give et råd videre, som du har lært fra din karriere allerede nu?
At man skal turde, at ville være de bedste.

Hvad ser du som din største (arbejdsmæssige) succes?
Klart First Purple. Overskud fra dag 1, uden bankens penge.
Vi blev mødt med den klassiske “Det kan ikke lade sig gøre”. Det kunne det så!

Hvad drømmer du om forretningsmæssigt?
At ARKK indenfor 5 år bliver nævnt som et af de 10 mest indflydelserige sneakerbrands i verden. Der er så en masse delmål under det, og det glæder jeg mig til. Jeg ved, at der venter en hård kamp, det sidste år har uden tvivl været det hårdeste i mit liv rent arbejdsmæssigt. Der har været mange nedture, men det hører med!

Hvad er så næste kortsigtede delmål?
At være repræsenteret i 20 lande.

Beskriv de nye ARKK sneakers med få ord.
Vi ville lave en sporty sneaker, som har større inspiration fra løbeskoen, men også er fashion-orienteret. Vi ville tage identiteten fra dansk arkitektur og livsstil, det rene og simple univers, og putte det ind i vores designs for på den måde at skabe noget mere stilrent end de store brands. Vi har brugt mange resourcer på detaljerne. Vi er super glade for resultatet og for modtagelsen, og dette på trods af at vi kun har vist toppen af isbjerget, der er rigtig meget fedt i vente til jer. (Se billeder nederst i artikel)

3 hurtige:
Byens bedste kaffe?
Pate Pate i Kødbyen. Deres cafe au lait er vanvittig god. Jeg drikker normalt ellers ikke kaffe med mælk i.

Byens bedste spisested?
Gorilla. Konceptet med en masse serveringer og god service elsker jeg. Det kunne også være Pluto.

Dit yndlingssted i København?
Ravnsborggade og området deromkring. Jeg har selv boet der og har venner, der bor der. Den gade er de sidste par år blomstret op. Dejlige kaffebarer, bodegaer og fine små butikker. Den gade er fuld af dedikerede mennesker, og du mærker en ægthed – det er København for mig.