Igennem de sidste 10 år, har medierne udviklet sig hurtigere sammenlagt, end de sidste 100 år.
…. eller lad mig omformulere. Omverdenen har tvunget medierne til det. Sociale platforme har i lang tid defineret og dikteret vores brug af medier.

De traditionelle medier er mildt sagt udfordret, og kæmper (måske) lidt på bagkant hele tiden.

Mit (meget letkøbte) gæt er at størstedelen af de nuværende medier slet ikke er på rette spor i forhold til en givtig indtjeningsmodel.

Her på “kanalen” er vi meget optaget af fremtidens muligheder. Men hvad er egentlig den nye medievirkelighed? Hvad handler den egentlig om?
Vi har snakket med 3 chefer, som repræsenterer 3 af de mest interessante medieinitiativer i det danske medielandskab.

De må have svaret?

Hvis du har lyst til at “blande” dig i debatten med et indlæg, så er du altid velkommen til at skrive.

God læselyst,
Jon Nedza
JN@dontt.dk
Founder, Dontt.dk

Isabella Hindkjær, VICE
Den nye medievirkelighed er den eneste medievirkelighed, vi i generation Y og Z kender til. Derfor er det også lidt mærkeligt, når vi en gang i mellem bliver konfronteret med, at der fandtes en ‘gammel’ virkelighed, som nogle aktører i mediebranchen tilsyneladende stadig nostalgisk forsøger at fastholde som ‘bedre tider’. Ja, vores tids mediebillede udfordrer, i al sin kaos og kompleksitet, ‘old school’-medierne og bestyrelserne rundt omkring i de gamle mediehuse – men de seneste års udvikling og opbrud med gamle monopoler og vaner er det bedste, der er sket for både journalisterne og brugerne.  

Hvilken agenda vil du gerne have dit medie sætter?
VICE behandler de emner og fænomener, der præger og optager den nye generation af mediebrugere. Hvad enten det drejer sig om legalisering af cannabis, syriske biavlere, sexarbejderes vilkår eller danskernes narkovaner på dark web, er det vigtigt for os, at vores historier er originale og fortalt af journalister, der med komplet indlevelse formår at komme så tæt på som muligt og skabe det nødvendige perspektiv, så vi hele tiden forstår verden og hinanden en lille smule bedre. 

Hvad lykkedes i allerbedst med?
At tale direkte til og med vores brugere om de ting, der er vigtige i deres liv og verden, uden bullshit og løftede pegefingre.

Hvor skal i blive bedre?
Puha, der er mange ting – og vi skal også blive endnu bedre til det, vi er gode til. Og så skal vi finde ud af, hvordan vi kan vokse så meget, som vi gør lige nu og samtidig bevare alt det gode ved græsrodsmentaliteten. For den er der brug for, måske mere end nogensinde, i nutidens mediebillede.

Hvorfor tror du, at flere og flere nichemedier vinder frem?
Fordi vi som brugere skal navigere i en verden, hvor vi har adgang til langt mere information end nogensinde før. Det har gjort os meget mere krævende, men også skabt et behov for fokus. Det betyder, at fællesstoffet og telegramjournalistikken i stigende grad bliver overflødig – vi vil tales til og med af specialister, der er i øjenhøjde med os og ved en helvedes masse om lige præcis det, vi gerne vil vide noget om. 

Dine 3 favoritmedier? ( Udover dit eget )
Svært … men tre af dem er Mic, Wired og The Gentlewoman

Lea Korsgaard, Zetland:
Hvilken agenda vil du gerne have dit medie sætter?
En agenda, der skiller skæg fra snot og som udelukkende fokuserer på tidens væsentligste historier. Ganske enkelt. Vi lever i en vild tid, så der er er jo masser af vigtige historier at begive sig i kast med. Vi gør en forskel, når vi får sat de vigtige historier ind i deres rette perspektiv og kontekst.

Hvad lykkedes i allerbedst med?
At fortælle komplicerede historier i et rart, imødekommende – og somme tider endda sjovt – toneleje. Og have en oprigtig nysgerrig samtale med vores medlemmer om de historier, vi fortæller. Hvor kan de supplere med viden? Hvor har de et andet perspektiv? Hvor har de en ny idé?

Hvor skal i blive bedre?
Til det hele! Vi snitter hver evig eneste dag oplevelsen af Zetland til. Det skal være nemmere at lytte til vores historier, det skal være sjovere at bidrage til vores journalistik, det skal være muligt at opleve Zetland på video. Etc, etc. Listen er uendelig …

Hvorfor tror du, at flere og flere nichemedier vinder frem?
Fordi skribenterne på nichemedier typisk har specialviden om det, de skriver om. Det gider man godt betale penge for.

Dine 3 favoritmedier? ( Udover dit eget )
Hollandske De Correspondent.
Danske Weekendavisen.
Amerikanske The New Yorker.

Le Gammeltoft, Heartbeats:
Hvilken agenda vil du gerne have dit medie sætter?
Heartbeats skal være med til at løfte niveauet for danske kulturmedier. I stedet for at lefle for laveste fællesnævner med opskrifter på boller, reklamer for hudprodukter og playlister med Rihanna og Nephew, så vil vi formidle kvalitetsstof inden for kultur og livsstil. Det er vigtigt at medierne tager ansvar – især nu, hvor vi står overfor en indholdsforurening som aldrig før.

Hvad lykkedes i allerbedst med?
At komme igennem med anderledes historier og musik. Senest historien om Camønoen på Møn. Utroligt at se, hvor mange læsere der er til en historie om en gåtur på landet. Det er også skønt at se, hvor meget det rykker når vi tager stilling og tør stå ved vores værdier som medie.

Hvor skal i blive bedre?
Vi skal blive ved med at løfte kvalitetsniveuaet. Holdet har været sammensat man mange unge studerende, og nu får vi endelig nogle fuldtidshænder. Det kommer til at gøre en enorm forskel.

Hvorfor tror du, at flere og flere nichemedier vinder frem?
Fordi vi bliver overrendt af de store, brede medier, som begår fejlen at tale ned til os. Vi er slet ikke så dumme. Brugerne derude kan sagtens gennemskue når indholdet bliver utroværdigt. Og så har de gamle medier kæmpet så længe med digitaliseringen, at de har mistet fokus på det vigtigste – indholdet.

Dine 3 favoritmedier? ( Udover dit eget )
Freunde vonFreunden
Pitchfork
The Guardian