DAGE I HIMMEL OG HELVEDE

19. juni 2005. Klokken er 18-19 stykker. Guldfesten er i gang på Brøndby Stadion. Man fejrer The Double.  Der er knald på overalt. Spillerne festerne. Sponsorerne fester. De frivillige fester. Fansene fester på Faxe Tribunen. Alle fester. Selv sidder jeg på tribunen Udmattet. Træt. De mange timers arbejde med mesterskabsfesten melder sig nu. Nu sidder jeg midt i larmen fra festende mennesker – og forsøger at finde ro. Tanken melder sig: Kan vi gøre det igen? Kan Brøndby igen nå samme niveau?

16. maj 2013.  Der er igen fest på Brøndby Stadion. Auris unge drenge har vundet 4-0 over FC Nordsjælland. Et helt igennem afgørende stik i nedrykningskampen er taget sikkert hjem. Forløsningen er kolossal. Overlevelse i Superligaen er nu i egne hænder. Fire dage senere ER redningen en realitet efter 1-0 ude mod Horsens.

30. april 2013. Fondsbørsmeddelelse. Brøndbys midlertidige direktør meddeler at klubben har rejst 108 mio. kr. Den truende konkurs er afblæst. Nu truer kun nedrykningsspøgelset. Otte år er gået mellem 2005 og 2013. Mellemregningerne er utallige. Det er magtkampene, nederlagene, underskuddene, fyringerne også. Men Brøndby IF har fået en gave: En tillid på 108 mio. kr. fra passionerede fans og koldblodige investorer der tør kaste penge efter hvad på få år har udviklet sig til et galehus værre end AGF’s.

Men hvad skal Brøndby skal gøre med den enorme tillid som fans og marked har vist klubben? Alle bør kunne se at man ikke kan fortsætte som hidtil; det gælder rent faktisk ikke kun Brøndby, men Superligaen generelt, hvor indtægterne falder, og tilskuerne bliver væk. Og så er vi tilbage ved spørgsmålet: Kan Brøndby nå samme niveau som i 2005?

For alle os med et blå-gult hjerte vil det være fristende at sige: Selvfølgelig! Andre vil nok sige: Vis os hvad I kan først! Og det skal Brøndby gøre.

Den lange vej mod fortidens succes begynder med at gentænke hvad en fodboldklub egentlig er. Nytænkning skal være en del af alle hvad man foretager sig. Faktisk som man gjorde i 80’erne og begyndelsen af 90’erne hvor klubben satte dagsorden. Brøndby IF skal slet og ret drive fodboldklub og fodboldvirksomhed på en ny måde som:

  1. integrerer fællesskabet omkring Brøndby IF langt mere i udviklingen af klubben, i oplevelsen på stadion og i klubbens identitet. Det handler ikke blot om fans og tilhængere og mere stemning på tribunen, og det betyder slet ikke at fans skal bestemme hvem der spiller højre back, men snarere at fyldte tribuner, et boomende salg af merchandise og muligheden for at tiltrække de helt store sponsorer kræver at alle som føler for og med Brøndby IF inviteres med i fællesskabet.
  2. redefinerer hvad en sponsor er. Det handler ikke bare om at sælge skilte, blinkende bandereklamer og spisning i VIP-loungen. Brøndby IF og sponsorer er gensidigt afhængige. Hvis ikke Brøndby kan tilbyde tættere integration mellem Brøndby og de virksomheder som ser en styrke i Brøndbys brand, lander man aldrig de store kontrakter. Brøndby er nødt at lade sponsorerne får en langt større rolle i sine digitale og og sociale medier, men også i kampoplevelsen og spillertruppen.
  3. fastlægger hvad en fodboldspiller er, og hvilken rolle han skal spille både på og uden for banen. Det handler ikke bare om at træne og spille kamp. Det handler om en langt mere sammensat rolle – over for fans, medier og sponsorer. Den rigtigt scoutede spiller er den bedste ambassadør for klubben. Og vil de fleste tilfælde også indbringe langt mere når han endelig sælges.

Det er muligvis bare omgang stating the obvious, men snart venter endnu en skæbnedag.

10. juni 2013. Ekstraordinær generalforsamling. Her vælger nye og gamle investorer Brøndbys nye ledelse der skal lægge planen der skal bringe Brøndby bare et lille stykke tættere på gamle tiders storhed.

Og den 21. juli er der igen kamp på Brøndby Stadion. Det er her genrejsningen begynder!

 //Thomas Lue Lytzen

Thomas Lue Lytzen er tidligere kommunikations- og marketingchef i Brøndby IF. I dag er COO i Tipsbladet.