PREMIERE: Finding balance

Af Stefan Pflug, Brand Activation Manger ved Unibet. 

’Værdibaseret kommunikation’ – et af de der fornemme, lettere uhåndgribelige udtryk fra reklameverdenen. Værdibaseret kommunikation betyder, at annoncører tør bevæge sig væk fra det traditionelle reklamebudskab og tilbud for i stedet at fortællle gode historier – historier om deres værdier, om ting og mennesker, som de værdsætter – fordi de tror på, at der herigennem kan skabes et stærkere bånd til forbrugerne.

Jeg hører til gruppen af mennesker, der har et noget anstregt forhold til meget reklamekommunikation. Jeg arbejder samtidig for en virksomhed, der laver mange reklamer og udkommer med stor frekvens. Jeg laver selv en stor del af disse – et til tider ambivalent forhold, som jeg i løbet af de sidste par år har søgt at gøre op med, da jeg har stillet mig selv et spørgsmål: Hvorfor skal vi som annoncørerer ikke tage vores position som meningsdannere seriøst, og inkluderer os selv i de emner, som fylder i menneskers liv?

Som mennesker er vi defineret af valg og fravalg. Især sidstnævnte er et presserende emne for annoncører, da forbrugere i stigende grad har værktøjer og platforme til rådighed, hvor de kan fravælge vores kommunikation. Det behov er opstået, fordi annoncører igennem årene ikke har evnet at skabe værdi for det publikum, som de har tvangsfordret med budskaber #FoieGrasStilen. Forbrugere har taget afstand fra annoncørerne, og det en nu vores fornemmeste opgave at genvinde deres loyalitet og tillid, men hvordan gør vi så det?

I denne uge udkommer Unibet med filmen ”Finding Balance”, som skildrer menneskets behov for at finde balance i tilværelsen personificeret ved den ubesejrede MMA-kæmper Nicolas Dalby. På samme vilkår som livet selv indeholder Nicolas’ væsen kontrast. Det værende kontrasten imellem en dybt empatisk og mild sjæl versus erhvervet som figther, der oftest skildres hardcore via sin stereotrype. Nicolas har valgt at fylde sin tilværelse med en række forskellige elementer, fra fotografi og udklædningsfester til benhård træning og cagefighting. Han er ikke blot det ene eller det andet – han favner livet med alle dets tilbud, og herigennem har han skabt sin egen balance. Nicolas er mediet til at italesætte det mest presserende spørgsmål i verden: Hvordan bliver vi lykkelige mennesker? Vores oplæg til svaret er, at dette kun kan ske, hvis man lever en tilværelse i synergi med sig selv – med alt, hvad man er og indeholder.

Filmen har 3 målsætninger:

At højne niveauet for traditionel ‘reklame kommunikation’ ved at udfordre rammerne for, hvordan vi som annoncøre tiltalter mennesker.

At italesætte en reel problemstilling i menneskets liv – evnen til at finde balance i et liv karakteriseret af forventninger, stress, muligheder og målsætninger.

At skabe et stykke indhold, der bevæger og inspirerer.

Som virksomhed har vi igennem de sidste par år begyndt at flytte mere budget til denne type produktioner – tidligere med vores store statsning fra 2015, dokumentaren om Bashkim Kadrii. Jeg håber, at vi med film som denne kan skabe nogle relevante kulturreferencer, der tilfører reel værdi til mennesker og til vores brand over tid. Og at vi herved kan begynde at genvinde noget af den tillid, som vores målgruppe har mistet til annoncører.

Det lyder alt sammen lidt højtragende, hvilket er en premis, jeg accepterer. Jeg er stolt af denne produktion, og jeg håber, at den vil ræssonere hos seerne.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Om filmen

Filmen ’Finding Balance’ er skrevet af Stefan Pflug for Unibet.

Produktionen er lavet af The Base med instruktør Niclas Hemming og fotograf Ditlev Rossing.

Producere: Nicklas Hemming (The Base) og Stefan Pflug (Unibet).

Musik af Toke Lotz og Tobias Kropp.

Speaket er af en unavngivet artist, som nogle vil kunne genkende, men som han selv siger; nogle gange findes der en værdi i ikke at vise monsteret frem.